تاثیر آموزش هوش موفق بر تحمل ابهام، راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و سازگاری اجتماعی در دانشجویان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

یکی از این مفاهیم مهم در روانشناسی امروزه «هوش موفق» است. پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش هوش موفق بر تحمل ابهام، راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و سازگاری اجتماعی دانشجویان دختر با روش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل انجام گرفت.

روش کار

جامعه پژوهش، دانشجویان دختر با دامنه سنی 18 تا 30 سال و مجرد دانشگاه آزاد واحد یادگار امام (ره) در سال تحصیلی 1399 -1400بودکه شامل 24 نفر گروه گواه و 24 نفر آزمایشی(21 نفر دوره پیگیری) به صورت در دسترس انتخاب و سپس بصورت تصادفی در دوگروه قرار گرفتند. جمع آوری داده ها به دلیل بیماری کرونا از طریق لینک بوده و یک بار قبل از شروع دوره و یک بار پس از انجام دوره و یکبار نیز برای پیگیری دو ماه بعد از انجام دوره اجرا گردید. از پرسشنامه های تحمل ابهام مک لین، راهبردهای یادگیری خودتنظیمی پنتریچ و سازگاری اجتماعی بل، به عنوان ابزار پژوهش استفاده شد.

نتایج

برای روش آماری از روش کوواریانس برای پیش آزمون و پس آزمون  و از T  همبسته برای دوره پیگیری استفاده شد. نتایج آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری (مانکوا) در گروه های آزمایش و کنترل نشان داد که آموزش هوش موفق بر تحمل ابهام، راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و سازگاری اجتماعی، به طور معنا داری اثر دارد. همچنین این اثر در پیگیری دو ماهه نیز تداوم داشته است.

نتیجه گیری

آموزش هوش موفق بر تحمل ابهام، راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و سازگاری اجتماعی اثرگذار است .لذا پیشنهاد می شود تا دوره های هوش موفق را به عنوان یک مدل تکمیلی در کنار دوره های آموزشی از دوره نوجوانی شروع کرده و در بستر دانشگاه ها توسعه دهند.

زبان:
فارسی
صفحات:
1356 تا 1372
لینک کوتاه:
magiran.com/p2544622 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!