تاثیر استرس و حمایت اجتماعی ادراک شده بر افسردگی پس از تولد نوزاد باتوجه به نقش میانجی گرانه شخصیت آسیب پذیر در پدران در شهر اصفهان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

افسردگی پس از تولد نوزاد در مردان و خطر تاثیرات نامطلوب آن بر روابط با کودک و همچنین روابط با همسر، اهمیت ویژه ای دارد. بنابراین این پژوهش با هدف پیش بینی پس از تولد نوزاد در پدران بر اساس استرس و حمایت اجتماعی ادراک شده باتوجه به نقش میانجی گرانه شخصیت آسیب پذیر انجام شد.

روش بررسی

این پژوهش از نوع همبستگی و کاربردی بود. نمونه پژوهش شامل 300 نفر از پدران شهر اصفهان بودند که در شش ماه اخیر صاحب نوزاد شده بودند که به صورت دردسترس انتخاب شدند. سپس به ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه افسردگی ادینبورگ (1978)، پرسشنامه استرس هری (2005)، پرسشنامه حمایت اجتماعی ادراک شده (MSPSS) زیمت و همکاران (1988) و پرسشنامه شخصیت آسیب پذیر بویس و همکاران (2004)، پاسخ دادند. داده ها با استفاده الگویابی معادلات ساختاری مبتنی بر روش کوواریانس نرم افزار AMOS نسخه 24 تجزیه و تحلیل شدند.

یافته ها

یافته ها نشان داد که در مدل پدران نیز به جز مسیر "استرس ادراک شده به افسردگی پس از زایمان" و "حمایت اجتماعی بر افسردگی پس از زایمان"، سایر مسیرها معنی دار است (05/0>p).

نتیجه گیری

نتایج نشان داد که مدل پیش بینی افسردگی پس از زایمان براساس استرس و حمایت اجتماعی با توجه به نقش میانجی گرانه شخصیت آسیب پذیر در گروه پدران از برازش مناسبی برخوردار است. هم چنین تمامی متغیرهای برونزا ومیانجی یعنی استرس ادراک شده، حمایت اجتماعی و شخصیت آسیب پذیری می توانند 25 درصد از تغییرات افسردگی پس از تولد نوزاد در پدران را پیش بینی کنند.

زبان:
فارسی
صفحات:
1538 تا 1550
لینک کوتاه:
magiran.com/p2544673 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!