مطالعه پلی مورفیسم های اگزون 2 ژن BMP15 و اگزون 9 ژن BMPR1B در زنان نابارور ایرانی مبتلا به نارسایی زودرس تخمدان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

نارسایی زودرس تخمدان (POF)، به توقف فعالیت تخمدان ها قبل از سن 40 سالگی گفته می شود که با سطح پایین هورمون های جنسی و سطح بالای گنادوتروپین ها همراه است. عوامل ژنتیکی بیشترین نقش را درPOF ایفا می کنند. BMP15 و گیرنده ی آن BMPR1B از اعضای ابرخانواده ی TGFβ هستند که در بافت تخمدان بیان می شوند و در مسیر فولیکولوژنز دخالت دارند. هرگونه تغییر در این ژن ها ممکن است مسیر فولیکولوژنز را مختل کند. بنابراین هدف از این مطالعه بررسی 4 واریانت در اگزون 2 ژن BMP15 و دو واریانت در اگزون 9 ژن BMPR1B به عنوان واریانتی کاندید در زنان نابارور ایرانی مبتلا به POF می باشد.

روش کار

با استفاده از دیتابیس Uniprot و تکنیک PCR-SSCP ارتباط بین واریانت های 443T>C، 468G>A، 538G>A، 598C>T ژن BMP15 و 945G>A،1020A>G ژن BMPR1B در 45 زن مبتلا به POF و 45 زن سالم صاحب فرزند، بدون هیچگونه سابقه بیماری های مرتبط با فولیکولوژنز و تخمک گذاری به عنوان کنترل بررسی شد. سپس تعدادی از محصولات PCR با تغییر الگوی حرکتی باندها، تعیین توالی شدند و نتایج حاصل از آن با نرم افزار CLC تحلیل شد.

نتایج

نتایج ژل الکتروفورز، SSCP و گراف های تعیین توالی هیچ کدام از واریانت ها، تغییری را در توالی ژنوم افراد بیمار نسبت به افراد کنترل نشان ندادند.

بحث و نتیجه گیری

با توجه به نقش کلیدی BMP15 در مسیر فولیکولوژنز و گزارش مطالعات قبلی، احتمالا BMP15 در پیدایش POF موثر باشد. عدم مشاهده ی SNP در بیماران این مطالعه می تواند به علت کم بودن حجم نمونه های مورد مطالعه و تفاوت های ژنتیکی افراد باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1714 تا 1729
لینک کوتاه:
magiran.com/p2544687 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!