بررسی ارتباط ویتامین دی، سدیم و پتاسیم با نفروپاتی و شدت آن در بیماران مبتلا به دیابت نوع دو

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

بیماری دیابت یکی از شایع ترین بیماری های متابولیک است که دارای عوارض ماکروواسکولار و میکروواسکولار شامل نفروپاتی، رتینوپاتی و نوروپاتی است. اختلالات الکترولیتی و ویتامین D نیز در بیماران دیابتی دیده شده است. هدف این مطالعه بررسی ارتباط سطح سرمی ویتامین D، سدیم و پتاسیم با نفروپاتی در بیماران مبتلا به دیابت نوع دو است.

روش کار

این مطالعه موردی-شاهدی بر روی 83 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 مراجعه کننده به بیمارستان 17 شهریور مشهد در سال 98 که به دو گروه دارای نفروپاتی و فاقد نفروپاتی تقسیم شدند، انجام گرفت. پروفایل چربی، کراتینین، FBS، HbA1c، GFR به همراه دیگر اطلاعات دموگرافیک بررسی شد. سطح سرمی ویتامین D با روش الایزا و سطح سرمی سدیم و پتاسیم با روش اسپکتروفتومتری جذب اتمی در تمام بیماران اندازه گیری شد. جهت آنالیز یافته ها از نرم افزار IBM-SPSS v.20 استفاده و سطح معنی داری آزمون ها کمتر از 05/0 در نظر گرفته شد.

نتایج

میانگین سنی 62/10±27/59 سال که شامل 45 مرد و 38 زن بود. شاخص توده بدنی (009/0=P-value)، مصرف دخانیات (005/0=P-value)، مدت ابتلا به دیابت، فشار خون سیستولیک و دیاستولیک، پتاسیم، FBS، HbA1c، کراتینین، GFR بین دو گروه تفاوت معناداری داشت (برای هر یک 0001/0=P-value). همچنین بین سطح سرمی ویتامین D (004/0=P-value) با بروز و سطح سرمی پتاسیم با شدت نفروپاتی ارتباط معناداری وجود داشت  (001/0=P-value).

بحث و نتیجه گیری

کنترل سطح سرمی ویتامین D و پتاسیم میتواند بر روی بروز و شدت نفروپاتی دیابتی تاثیر بگذارد، لذا کنترل این متغیرها در این بیماران توصیه میشود.

زبان:
فارسی
صفحات:
2008 تا 2023
لینک کوتاه:
magiran.com/p2544797 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!