جایگاه اندیشه عکاس در عکاسی فاین آرت براساس نظریه مرگ مولف؛ با نگاهی بر آثار لارا زانکول
امروزه دستیابی به شیوههای نوین در عکاسی، یکی از دغدغههای هنرمندان این عرصه میباشد. شیوه نوین عکاسی فاین آرت را نه میتوان به عنوان یک شاخه عکاسی معرفی کرد و نه یک سبک ابداع شده، بلکه در حقیقت، مصادیقی از نگاه ویژه و ذهنیات عکاس نسبت به موضوعات مختلف است که به شکلی مفهومی به تصویر کشیده شده است. عکاسان حرفهای فاین آرت سوژههایی را برای عکسهای خود انتخاب میکنند تا ایدههای ذهنی و مفاهیم عکس به سرعت قابل درک نباشد. به این ترتیب، بیننده ضمن لذت بردن از زیباییهای بصری، در مورد هدف عکس به تفکر و اندیشه فرو میرود. در این تحقیق، به بررسی نقش تفکر و اندیشه عکاس در عکاسی فاین آرت میپردازم. بدین منظور با نگاهی به نظریه مرگ مولف رولان بارت و نظریه آن که هر مولفی پس از نگارش متن خود میمیرد و آنچه از نوشته او باقی میماند، تفسیر و برداشتی است که خواننده از متن او میکند، به بررسی این موضوع که نظریه مرگ مولف در عکاسی فاین آرت چه جایگاهی دارد، میپردازم. برای مطالعه موردی، آثار لارا زانکول، عکاس لبنانی از این منظر که تا چه حد اندیشههایش در آثارش نزدیک شده است، بررسی میشود. در نهایت، سعی بر آن دارم تا علاوه بر بررسی اندیشه در عکاسی فاین آرت، به آثار لارا زانکول نگاهی با نظریه مرگ مولف داشته باشم.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.