واکاوی مفهوم هنر با تکیه بر اشعار فردوسی، مولوی، سعدی و حافظ

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

این پژوهش به بررسی چهار شاعر موردبحث (فردوسی، مولوی،سعدی و حافظ) باهنر خاص خود در سبک زندگی عصر خویش و دوره های بعد تاثیر شگرفی داشته اند که ابیات مرتبط در این پژوهش مورد واکاوی قرار گرفته اند.

روش مطالعه

در این پژوهش سعی شده است با استفاده از روش کتابخانه ای و و شیوه تو صیفی آثار و اسناد و مدارک با اولویت آثار شعرای موردبحث و همچنین آثار صاحب نظران برجسته ای که به این استوانه های ادب پارسی (چهار سخنگوی وجدان ایران) پرداخته اند، نقش و معانی هنر در سبک زندگی، شناسایی و دیدگاه های مختلف محققان در مورد این موضوعات ،موردمطالعه و تجزیه وتحلیل قرار گیرد.

یافته ها

مجموعه آثار ادبی شاعران و نویسندگان کشورمان کامل ترین شیوه های زندگی در همه زمینه را ارایه می دهند. دقت نظر، درایت، تیزبینی و هنرمندی این شاعران آن چنان اعجاب انگیز بود و اشتراکات بسیاری در مورد آراء آنها یافت شد. 

نتیجه گیری

پس از بررسی از لحاظ محتوا، فرم (زبان و بلاغت) هنرشناسی در دیدگاه شاعران مورد بحث و استفاده از واژه هنر در موقعیت های گوناگون نشان از بار معنایی گسترده آن داشت به طوری که از فردوسی تا حافظ تقریبا هنر در معانی مشترکی چون مهارت، توانایی، فضیلت، شجاعت، جوانمردی، سخنوری، نوع دوستی، کم آزاری، صداقت، دانش، عشق، توکل، تقوی و در یک کلام جمیع فضایل انسانی به کاررفته است. همچنین ثابت می کند که هنرمند در همه دوران صاحب قدر و ارزش بوده است و از سوی بی هنران موردحسادت و شماتت قرار می گرفته است.اما اختلافات جزیی در مورد محوریت مفهوم هنر داشته اند.این تمایزات در قالب هنر حماسی(فردوسی)، هنراجتماعی(سعدی)،هنر عرفانی (مولانا وحافظ)قابل طرح است.

زبان:
فارسی
صفحات:
537 تا 578
لینک کوتاه:
magiran.com/p2548869 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!