اثر 8 هفته تمرینات ثبات دهنده مرکزی منتخب همراه با مصرف ویتامین D بر کیفیت زندگی و سلامت روان زنان مبتلا به کمردرد مزمن غیر اختصاصی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

بر اساس شواهد فعالیت های ورزشی و ویتامینD، علاوه بر نقش خود در توسعه سلامت جسمانی، تاثیر مهمی بر اختلالات شناختی، رفتاری و خلقی دارند. در مطالعه حاضر اثربخشی تمرینات ثبات دهنده مرکزی و مصرف ویتامین D بر کیفیت زندگی و سلامت روان زنان مبتلا به کمردرد مزمن بررسی شد.

مواد و روش ها

در این مطالعه کارآزمایی بالینی بر روی زنان دارای کمردرد مزمن انجام شد، در ابتدا 48 بیمار به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب، سپس بطور تصادفی به 4 گروه کنترل، تمرین، ویتامین D و ترکیبی (تمرین + ویتامین D) تقسیم شدند. تمرینات ثبات دهنده مرکزی طی 8 هفته توسط گروه های تمرین و ترکیبی انجام شد و گروه های ویتامینD  و ترکیبی (50000 واحد) مصرف نمودند. از پرسشنامه های کیفیت زندگی (SF-36) و سلامت عمومی (GHQ) برای       جمع آوری داده ها استفاده شد. آنالیز داده ها با استفاده از آزمون های t زوجی و تحلیل واریانس یک طرفه در سطح معناداری کمتر از 05/0 انجام شد.

نتایج

سطوح ویتامین D در تمامی آزمودنی ها پایین تر از حد نرمال بود. کیفیت زندگی و سلامت عمومی زنان مبتلا به کمردرد پس از تمرینات ورزشی، مصرف ویتامین D و مداخله ترکیبی بهبود یافت. بعلاوه مداخله ترکیبی با افزایش بیشتری در کیفیت زندگی در مقایسه با دو مداخله درمانی دیگر و توسعه سلامت روان در مقایسه مصرف ویتامین D همراه بود.نتیجه گیری: به نظر می رسد روش های درمانی استفاده از تمرینات ثبات دهنده مرکزی، مصرف ویتامین D و یا مداخله ترکیبی می تواند به افراد مبتلا به کمردرد با سطح پایین ویتامین D در بهبود کیفیت زندگی و سلامت عمومی کمک نماید.

زبان:
فارسی
صفحات:
20 تا 31
لینک کوتاه:
magiran.com/p2553706 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!