تاثیر تمرینات مقاومتی دایره ای با شدت بالا بر مقدار سرمی آسپروسین، نیمرخ چربی و برخی فاکتورهای آمادگی جسمانی زنان اضافه وزن و چاق

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر تمرینات مقاومتی دایره ای با شدت بالا (HICT) بر مقدار سرمی آسپروسین، نیمرخ چربی و برخی فاکتورهای آمادگی جسمانی در زنان دارای اضافه وزن و چاق انجام شد.

روش شناسی: 

مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر تمرینات مقاومتی دایره ای با شدت بالا (HICT) بر مقدار سرمی آسپروسین، نیمرخ چربی و برخی فاکتورهای آمادگی جسمانی در زنان دارای اضافه وزن و چاق انجام شد. 30 زن دارای اضافه وزن و چاق (33/4 ± 19/31 = BMI) با دامنه سنی 45-30 سال در قالب یک طرح نیمه تجربی با پیش آزمون- پس آزمون به صورت هدفمند انتخاب شدند و بطور تخصیص تصادفی به دو گروه 15 نفره تمرین مقاومتی دایره ای شدید (HICT) و گروه کنترل تقسیم شدند. دوره آماده سازی به مدت دو هفته و تمرین HICT به مدت هشت هفته (سه جلسه در هفته با حداکثر شدت) انجام شد. نمونه های خونی در دو مرحله قبل و بعد از 48 ساعت بعد از آخرین جلسه تمرینی گرفته شد. مقدار آسپروسین و نیمرخ چربی به روش الایزا و اسپکتروفوتومتری اندازه گیری شد. داده ها با استفاده از آزمون تی همبسته و تحلیل کوواریانس در سطح معنی داری (05/0>P)، تجزیه و تحلیل شدند. .

یافته ها

پس از  10 هفته تمرین، گروه تمرینی HICT کاهش معنی داری را در مقدار آسپروسین (02/0=P)، تری گلیسرید (01/0=P)، کلسترول تام (02/0=P)،  VLDL، وزن، درصد چربی و BMI (01/0=P)  نسبت به گروه کنترل نشان داد. تمرین باعث افزایش معنی دار تعداد حرکات اسکات و شنای سویدی نسبت به گروه کنترل شد. با این حال تمرین HICT تاثیر معنی داری در مقدار افزایش VO2max نسبت  به گروه کنترل نشان نداد.

نتیجه گیری: 

انجام تمرینات مقاومتی دایره ای با شدت بالا به عنوان یک روش غیر دارویی و موثر می تواند مقدار سرمی آسپروسین و نیمرخ چربی و برخی فاکتورهای آمادگی جسمانی را در زنان دارای اضافه وزن و چاق کاهش دهد و ترکیب بدنی آنها را بهبود بخشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
14 تا 26
لینک کوتاه:
magiran.com/p2554847 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!