شناسایی ترکیبات شیمیایی موجود در اسانس گیاه مریم گلی اصفهانی (Salvia reuterana Bios) و بررسی خواص آنتی میکروبی-آنتی اکسیدانی، محتوی فنولی و فلاونوئیدی کل عصاره گیاه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

مریم گلی اصفهانی با نام علمی salvia reuterana متعلق به تیره نعناعیان ودارای پراکنش وسیعی در ایران می باشد. جنس سالویا یکی از جنس های مهم تیره نعناعیان می باشد. به دلیل اثرات سرطانی که آنتی اکسیدان های سنتزی موجود در بازار دارند محققین تمایل زیادی به جایگزینی این مواد با ترکیبات طبیعی که دارای خاصیت مشابهی هستند، دارند. ترکیبات آنتی اکسیدانی مانند اسیدهای فنولیک، پلی فنولها و فلاونوییدها، رادیکالهای آزاد مانند هیدروپروکسیدها را مهار می کنند و بنابراین از مکانیسم اکسیداتیو که منجر به بیماریهای فرسایشی می شود جلوگیری می کنند. در این بررسی فعالیت آنتی کسیدانی و آنتی میکروبی بخشهای هوایی گیاه مریم گلی اصفهانی به وسیله پنج تست تکمیلی فعالیت مهار رادیکالهای آزاد(DPPH (RSA، کی لیت کنندگی یون آهن(FIC)، تعیین محتوای فنولی تام (TPC)، محتوای فلاونوییدی تام(TFC) و تست آنتی میکروبی(DD assay) مورد ارزیابی قرار گرفت. به این منظور، بخشهای مختلف گیاه مریم گلی اصفهانی شامل گل و برگ در اردیبهشت 93 از سبزوار جمع آوری شد. نمونه ها خشک، پودر و در حلال متانول خیسانده شدند و عصاره خام بدست آمده به ترتیب با حلال های n-هگزان، آب و اتیل استات جزءجزء شد. بخش آبی گل در تست RSA بیشترین فعالیت را با مقادیر 29/0±35/6 µg/ml نشان داد. بخش اتیل استاتی برگ دارای بیشترین TFC با مقدار51/1±76/176 mgRU/g و بخش آبی واتیل استاتی گل بیشترین TPC با مقدار07/2±5/76 و07/2±95/68 mgGEA/g بود. درتست آنتی میکروبی عصاره اتیل استاتی برگ و گل فعالیت آنتی میکروبی قابل توجهی را درمقابل Citrobacter frurdii وPseudomonas aeruginosa نشان داد درحالیکه درمقابل Serratio(-) فعالیت چندانی مشاهده نشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
139 تا 149
لینک کوتاه:
magiran.com/p2555219 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!