طراحی الگوی آموزش تلفیقی محیط زیست و سلامت در پاندمی بیماری کویید-19: یک مطالعه داده بنیاد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

هدف پژوهش کیفی حاضر، شناسایی ابعاد و مولفه های الگوی آموزشهای تلفیقی محیط زیست و سلامت در پاندمی بیماری کووید-19 می باشد.

روش کار

روش پژوهش حاضر کیفی از نوع داده بنیاد (رویکرد سیستماتیک) میباشد. بدین منظور از نمونه گیری نظری و مصاحبه عمیق با خبرگان استفاده شد. تعداد 20 نفر از متخصصین و اعضای هیات علمی در رشته های سلامت و محیط زیست مورد مصاحبه قرار گرفتند. مصاحبه ها تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. برای تحلیل داده ها از سیستم کدگذاری باز، محوری و انتخابی با به کارگیری نرم افزار maxqda2020 استفاده گردید.

یافته ها

تحلیل داده ها نشان داد که شرایط علی از 5 مقوله اصلی (مخاطبین، برنامه ریزی آموزشی و درسی، آموزشگر، نیازسنجی، چگونگی اجرای آموزش تلفیقی)؛ پدیده اصلی از 2 مقوله اصلی (روش آموزش و شایستگی)، راهبرد از 5 مقوله اصلی (مشارکت، آموزش همگانی و پایه، نهادسازی، ارزشیابی اثربخشی و اعتماد سازی)، شرایط محیطی از 4 مقوله اصلی (بخش دولتی، مدیریت محیط زیست، محیط آموزشی و شرایط اجتماعی و فرهنگی)، ویژگیهای زمینهای از 5 مقوله اصلی (شرایط زیرساختی، مدیریت، تامین مالی، فرهنگ و تضمین قانونی) و پیامدها از چهار مقوله اصلی (ارتقای شایستگی، اثرات زیست محیطی، آثار سلامت و اثرات اقتصادی) تشکیل شده است.

نتیجه گیری

نتایج نشان داد که آموزشهای تلفیقی محیط زیست و سلامت در جریان پاندمی بیمای کووید-19 برای اجرای هرچه اثربخشتر می بایست به مولفه ها و چهارچوب مستخرج از این مقاله در قالب الگوی پاردایمی توجه نماید.

زبان:
فارسی
صفحات:
208 تا 220
لینک کوتاه:
magiran.com/p2557593 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!