اثر محافظتی سطوح مختلف عصاره هیدروالکلی سیر برسطح لیپیدپراکسیداسیون و فعالیت آنزیم های آنتی اکسیدان ناشی از مصرف دلتامترین در سرم موش صحرایی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

مطالعه حاضرجهت تعیین نقش حفاظتی آنتی اکسیدانی عصاره سیر در صدمات ناشی از دلتامترین بر فراسنجه های سرمی موش های صحرایی با پنج تیمار و شش تکرار انجام شد. در این آزمایش این طور فرض شد که عصاره هیدروالکلی سیر به دلیل داشتن خواص آنتی اکسیدانی بالقوه و داشتن ترکیبات سیستیینی می تواند صدمات ناشی از مصرف سم دلتامترین را کاهش داده و برسطح لیپید پراکسیداسیون و فعالیت آنزیم های آنتی اکسیدان اثرات مثبتی داشته باشد. به همین جهت آزمایشی در قالب طرح کاملا تصادفی طراحی شد. تیمارها شامل 1- شاهد، 2- شم، 3-دلتامترین 10 میلی گرم، 4- دلتامترین به اضافه 20 میلی گرم عصاره سیر و 5- دلتامترین به اضافه 40 میلی گرم عصاره سیر بود. آنالیز واریانس داده ها و مقایسه میانگین ها توسط آزمون چند دامنه ای دانکن انجام شد. شاخص های آنتی اکسیدانی، آنزیم های کبدی و مارکرهای آنزیمی و بیوشیمیایی اندازه گیری شدند. سطح TAC (ظرفیت آنتی اکسیدانی کل) و GSHP (گلوتاتیون پراکسیداز) در گروه دلتامترین نسبت به شاهد کاهش معنی داری یافت (0/05>P) اما با تزریق عصاره سیر، سطح فعالیت این دو به طور معنی داری افزایش یافت (0/05>P). نتایج نشان داد که سطح  MDA (مالون دی آلدیید)،  آنزیم کاتالاز (CAT) و گلوتاتیون اس ترانسفراز (GST) در گروه دلتامترین نسبت به شاهد به طور معنی داری افزایش یافت (0/05>P) و تزریق عصاره سیر در هر دو مقدار (20 و 40 میلی گرم) به طور معنی داری سبب کاهش سطح این شاخص ها در مقایسه با گروه دلتامترین گردید. با اندازه گیری آنزیم های کبدی مشخص گردید که سطح فعالیت آنزیم ها (ALT ،AST ،ALP و LDH) پس از دریافت سم افزایش و پس از دریافت عصاره به طور معنی داری کاهش یافتند (0/05>P). میزان کراتینین در گروه دلتامترین نیز افزایش معنی داری نسبت به گروه شاهد داشت که پس از تیمار شدن موش ها با عصاره به صورت معنی داری کاهش یافت (0/05>P). می توان نتیجه گرفت که با انجام آزمایشات حاضر نقش حفاظتی سیر در برابر مسمومیت های حاصل از دلتامترین در موش های صحرایی تایید می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
109 تا 118
لینک کوتاه:
magiran.com/p2560397 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!