تجسمی از مدرسه رکنیه یزد در قرون هشتم تا نهم هجری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

مدرسه رکنیه از بزرگ ترین و مهم ترین مدارس یزد در قرون هشتم تا نهم هجری، به سال 725 ه ق به همت سیدرکن الدین ابوالمکارم محمدقاضی حسینی یزدی در قرون 7تا 9 هجری قمری بنا شده است. از این مدرسه اکنون بقایای اندکی به نام بقعه سیدرکن الدین باقی مانده است. این مطالعه بر آن است تا نسبت به تعیین حدود و مساحت احتمالی مدرسه اقدام نموده و نیز تجسمی از ساختمان آن به دست دهد.

روش بررسی

در این مطالعه با استفاده از منابع تاریخی و نقشه های هوایی و نیز الگوی مدارس قدیمی هم عصر مدرسه رکنیه نسبت به تعیین حدود و مساحت احتمالی مدرسه اقدام شده و نیز تجسمی از بنا و ملحقات آن شبیه سازی و منتشر می شود. ضمنا جزییاتی در مورد ساز و کار دارالشفا و بیت الادویه مدرسه با استفاده از منابع تاریخی ارایه می گردد.

نتایج

بر اساس طول و عرض فضای مشخص شده در غرب و شرق و شمال بقعه سیدرکن الدین، مساحت مدرسه حدود 4000 تا 5000 متر مربع تخمین زده می شود. نمایی از ساختمان مدرسه تجسم و ارایه شده و نیز شمایی از مکانیسم حرکت ساعت آبی مجموعه رصد وقت الساعه ارایه شد.

نتیجه گیری:

 مدرسه رکنیه، مهم ترین مدرسه یزد در قرون گذشته بوده و قسمت های مختلفی نظیر کتابخانه، مسجد، بیت الادویه، دارالشفا، دارالسیاده، خانقاه، ساعت آبی و رصدخانه دانشگاه های غربی زمان خود داشته است. لازم است با توجه به موقعیت کنونی یزد در آموزش عالی کشور، پیوندی بین این سابقهتاریخی و جایگاه کنونی آموزش عالی آن برقرار شود تا دانشجویان و محققان از پیشینه تاریخی آموزش عالی در یزد آگاه باشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
291 تا 305
لینک کوتاه:
magiran.com/p2561121 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!