برزویه طبیب: برون داد برنامه درسی تربیت خسروانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

برزویه طبیب که به مقام حکمت و خردمندی نیز رسیده، یکی از چهره های درخشان شاهنامه در عهد ساسانیان و به گونه ای ویژه دربار انوشیروان است. وی در یافتن درخت بقاء راهی هند می شود و پس از تحمل رنجی شایان کتاب به پهلوی ترجمه شده و به دربار ایران می رسد و چون برزویه نام نیکو ماندن از آدمی را اولویت می داند، باب نخست به نام برزوی حکیم نگاشته می شود.

روش بررسی

بر اساس روشی تاریخی-تحلیلی-تربیتی منابع مرتبط با پژوهش حاضر مورد واکاوی اندیشه ورزانه قرار گرفتند. شاید برزویه و بزرگمهر یک شخصیت باشند اما در شاهنامه این دو نام دو شخصیت بزرگ هستند که یکی پزشک و دیگری وزیر است و نکته قابل توجه آن است که توسعه واقعی حاصل نمی شود مگر آنکه تفکر، طراحی، تدوین، اجرا و ارزشیابی توسعه همه جانبه در نظر گرفته شود.

نتایج

نخست آنکه تربیت ایران باستان در ردیف کهن الگوهای تربیتی است که حاصل تعامل تمدن ایران با تمدن های شرق و غرب خود است و دوم آنکه دلالت های تربیتی شاهنامه را عطف به انواع تربیت می توان بازنمود کرد که این انواع تربیت در سطح پایه در راستای نیل به کمال انسانی و در مرتبه عالی عبارتند از تربیت شهودی و جاودانه مانی.

نتیجه گیری: 

یکی از اصول آموزش از جمه آموزش پزشکی معرفی الگو برای دانشجویان است. با توجه به اینکه برزویه، طبیبی نام دار بوده که علاوه بر پزشکی توانسته در زمینه های دیگر نظیر فلسفه، زبان شناسی، ادبیات و منطق تبحر پیدا کند می تواند الگویی مناسب جهت فراگیر امروزین باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
392 تا 400
لینک کوتاه:
magiran.com/p2564778 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!