مقایسه تاثیر تجویز وریدی پروپوفول و میدازولام بر میزان آرام بخشی، تهوع و استفراغ حین بی حسی نخاعی در جراحی سزارین

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 نگرانی و اضطراب، می تواند بر پیامد بی حسی نخاعی در بیماران سزارین تاثیر بگذارد. بنابراین لازم است که با استفاده از داروی مناسب و کم عارضه میزان را کاهش داد، لذا هدف از این مطالعه تعیین و مقایسه تجویز وریدی پروپوفول و میدازولام بر میزان آرام بخشی، تهوع و استفراغ حین بی حسی نخاعی در جراحی سزارین بود.

روش بررسی

 این یک مطالعه کارآزمایی بالینی می باشد که در سال 1399 در بیمارستان فاطمیه همدان انجام شد. 102 نفر کاندید سزارین تحت بی حسی نخاعی به  طور تصادفی در دو گروه 51 نفره تزریق وریدی پروپوفول (2/0 میلی گرم بر کیلوگرم) یا میدازولام (2/0 میلی گرم بر کیلوگرم) پس از خروج نوزاد قرار گرفتند. اطلاعات دموگرافیک و مامایی، وضعیت همودینامیک، نمره آرام بخشی (رامسی)، زمان شروع سداسیون و طول مدت سداسیون، تهوع و استفراغ در دو گروه در یک ساعت اول پس از تزریق دارو مقایسه شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از آزمون های آماری کای اسکویر، تی تست و من ویتنی تجزیه و تحلیل شدند.

یافته ها

 شروع آرام بخشی (60/0 ± 72/4 در برابر 60± 43/1 دقیقه) و طول مدت آرام بخش (92/6 ± 00/55 در برابر 13/7 ± 60/44 دقیقه) در گروه پروپوفول به طور معنی داری کمتر از گروه میدازولام بود (برای هر دو متغیر 001/0=.p میانگین مقیاس دیداری اضطراب پس از تجویز دارو تا دقیقه 5، با اختلاف معنی داری در گروه پروپوفول کمتر بود، سپس هر دو گروه شرایط مشابه ای داشتند. میانگین اسکور سداسیون پس از تجویز دارو تا دقیقه 10 در گروه پروپوفل و از دقیقه 50 تا 60 در گروه میدازولام بیشتر بود. فراوانی تهوع و استفراغ در زمان جراحی در گروه میدازولام 9/5 درصد و در گروه پروپوفول2 درصد بود (217/0=p). هیپوتانسیون در گروه میدازولام 9/3 درصد و در گروه پروپوفول 6/19درصد بود (028/0=p). فشار متوسط شریانی در بیماران گروه میدازولام از دقیقه 5 پس از تزریق دارو تا دقیقه 10 با اختلاف معنی داری بیشتر از گروه پروپوفول بود (05/0<p).

نتیجه‏ گیری:

داروی پروپوفول به دلیل اثر آرام بخشی، کاهش اضطراب و تهوع و استفراغ در بیماران سزارین با بی حسی کارایی مناسبی دارد با این حال به دلیل هیپوتانسیون بهتر است احتیاط های پیشگیرانه لازم صورت پذیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
144 تا 156
لینک کوتاه:
magiran.com/p2569003 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!