بررسی دیدگاه کارشناسان در مورد مشارکت جامعه محلی در اجرای اقدامات حفاظتی تنوع زیستی در منطقه حفاظت شده سرخ آباد استان زنجان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
یکی از رویکردهای مدیریتی در راستای حفاظت تنوع زیستی، مدیریت مشارکتی است. پژوهش حاضر با هدف شناخت مشارکت جامعه محلی در اجرای اقدامات حفاظت و مدیریت تنوع زیستی در منطقه حفاظت شده سرخ آباد استان زنجان انجام شد. پژوهش از یک روش تحقیق ترکیبی بهره گرفت. بدین صورت که ابتدا از طریق یک پژوهش کیفی اکتشافی، 32 نفر از کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری، سازمان جهاد کشاورزی و مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان با استفاده از شیوه نمونه گیری هدفمند در استان و شهرستانهای زنجان و طارم انتخاب شدند و جمع آوری داده ها از طریق انجام مصاحبه های نیمه ساختاریافته پیرامون شاخص های اقدامات صورت گرفته در حفاظت از تنوع زیستی در منطقه صورت پذیرفت. در بخش کمی، پرسشنامه خودتکمیلی تهیه شد و داده ها با استفاده از یک روش شناسی پیمایشی گردآوری شدند. نتایج نشان داد، مشارکت جامعه محلی در اجرای اقدامات حفاظت و مدیریت تنوع زیستی، بیشتر در سطح یک مشارکت (مشارکت دستکاری شده) و سطح دو مشارکت (صرفا اطلاع رسانی به مردم) بوده است و به سطوح بالای مشارکت توجه نشده و یا بسیار کم توجه شده است. همچنین نتایج نشان داد بین مشارکت در اقدامات بهبود دهنده دانش و اجرای آن، و بین مشارکت در اقدامات تنوع ساز و بهبود دهنده معیشت و اجرای آن ارتباط مثبت و معنادار وجود داشت. بنابراین، ضرورت دارد که اقدامات حفاظت و مدیریت تنوع زیستی، با نگاهی جامع‏تر، چند بعدی و براساس تقویت مشارکت جوامع محلی و انسجام بخشی فعالیت های سازمان ها و کنشگران مختلف در جهت حفاظت و احیای اکوسیستم ها و گونه های مناطق حفاظت شده انجام شوند.
زبان:
فارسی
صفحات:
362 تا 378
لینک کوتاه:
magiran.com/p2569032 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!