مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، درمان شناختی رفتاری و ذهن آگاهی بر بهبود شاخص توده بدنی مبتلایان به اضافه وزن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

ابتلا به چاقی به عنوان یک معضل بهداشتی جهانی و رو به رشد، زمینه بروز بسیاری از بیماری‎های ‎مزمن را فراهم می نماید و با مشکلات جسمانی- روانشناختی متعددی همراه است. این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، درمان شناختی رفتاری و ذهن آگاهی بر بهبود شاخص توده بدنی مبتلایان به اضافه وزن انجام شد.

روش کار

روش این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه است. از جامعه آماری زنان دارای اضافه وزن(نمایه توده بدنی بین 25 و 9/29) در شهرستان ورامین تعداد 80 نفر زن به روش در دسترس و با در نظر گرفتن ملاک های ورود به مطالعه انتخاب شدند و به صورت تصادفی در چهار گروه جایگزین شدند. برای تحلیل داده های پژوهش از نرم افزار spss نسخه 22 و آزمون تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبی بن فرونی استفاده شد.

نتایج

آزمون کواریانس نشان داد که بین گروه های پژوهش در شاخص شاخص توده بدنی تفاوت معنی داری وجود دارد (005/>p). آزمون تعقیبی بن فرونی نشان داد که هر سه مداخله بر بهبود شاخص شاخص توده بدنی نسبت به گروه کنترل موثر بود و نتیجه مقایسه مداخله ها نیز نشان داد که ذهن آگاهی بیشترین تاثیر را داشته، سپس پذیرش و تعهد و شناختی رفتاری موثر بودند.

نتیجه گیری

با توجه به موثرتر بودن مداخله ذهن آگاهی، پیشنهاد می شود از این مداخله برای بهبود شاخص توده بدنی مبتلایان به چاقی استفاده شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
2486 تا 2497
لینک کوتاه:
magiran.com/p2572134 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!