طراحی شبکه زنجیره تامین چندسطحی برمبنای اهداف چندگانه قابلیت اطمینان، هزینه و زمان تحویل با استفاده از روش حل فراابتکاری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

قابلیت اطمینان شاخص مهمی است که در هنگام اخذ تصمیمات استراتژیک طراحی زنجیره تامین می بایست آن را مدنظر قرار داد تا در هنگام ایجاد اختلال و عدم کارکرد یا خرابی هریک از اعضا، سیستم با کمترین زیان به کارکرد خود ادامه دهد. در این مقاله تلاش می شود تا با افزایش قابلیت اطمینان، هزینه های بلندمدت زنجیره تامین کاهش و سطح سرویس دهی بالا رود. از نوآوری های این مقاله، ارایه روشی جدید برای محاسبه شاخص قابلیت اطمینان زنجیره تامین باتوجه به تعریف و ماهیت قابلیت اطمینان می باشد. محاسبه قابلیت اطمینان هریک از سطوح با روش محاسباتی سیستم های موازی، باتوجه به اثبات در متن مقاله، صحیح نمی باشد و می بایست قابلیت اطمینان هریک از اعضا باتوجه به میزان محصول یا مواد اولیه ای که هر عضو از آن سطح تامین، تولید و یا نگهداری می کند، متفاوت باشد که این موارد در تحقیقات گذشته درنظر گرفته نشده است. ارزش، شاخص نهایی موفقیت یک سیستم می باشد که در این مقاله ارزش زنجیره تامین با استفاده از سه شاخص مدل SCOR شامل هزینه، پاسخ گویی (زمان تحویل) و قابلیت اطمینان تعریف شده است. مدل پیشنهاد شده از دسته مسایل برنامه ریزی غیرخطی عدد صحیح (MINLP) می باشد که با هدف ماکزیمم کردن ارزش زنجیره، طراحی زنجیره تامین انجام می شود. به دلیل پیچیدگی مساله در ابعاد بزرگ و اثبات NP-Hard بودن آن، به منظور حل از الگوریتم فراابتکاری توسعه داده شده ژنتیک استفاده شده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
91 تا 111
لینک کوتاه:
magiran.com/p2572749 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!