تاثیر مولفه های سازمان نظم آشوب بر قابلیت یادگیری سازمانی کارکنان در سازمان های دانش محور

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

سازمان نظم آشوب، ترکیبی پیچیده و پویا از عناصر متعددی است که موجودیت کلی را ایجاد می کند و رفتار آن ضمن این که غیرقابل پیش بینی (آشوب ناک) است، در عین حال دارای الگو (منظم) نیز است. سازمان هایی که در شرایط کنونی فعالیت می کنند، محیط های رقابتی و متلاطم را تجربه کرده و برای حفظ حیات خود ناگزیرند ویژگی های سازمان نظم آشوب را پیدا کنند. یادگیری سازمانی یکی از این روش هاست که مجموعه سازوکارها و فرآیندهایی است که در درون سازمان به منظور تحقق یادگیری به کار گرفته شده است.

روش پژوهش:

 پژوهش حاضر یک پژوهش توصیفی-پیمایشی از نوع کاربردی است که باهدف سنجش تاثیر مولفه های سازمان نظم آشوب بر قابلیت یادگیری سازمانی کارکنان در سازمان های دانش محور انجام شده است. محدوده مورد مطالعه، کارکنان سازمان ارتباطات سیار شهر تهران و تعداد نمونه آماری 85 نفر است. گردآوری داده ها از طریق پرسش نامه انجام شده است. تحلیل داده ها نیز با استفاده از روش معادلات ساختاری و نرم افزار لیزرل انجام شده است.

یافته ها

یافته ها نشان می دهد که حدود 81 درصد از تغییرات قابلیت یادگیری سازمانی را می توان با مولفه های سازمان نظم آشوب در محیط کار تبیین کرد.

نتایج

نتایج به دست آمده مبین آن است که مولفه های پذیرش نوآوری، ساختار بی قواره و عدم قطعیت سازمان نظم آشوب بر قابلیت یادگیری سازمانی موثر هستند. محیط نظم آشوب دارای تسهیل کننده هایی است که یادگیری را افزایش می دهد و باعث حداکثر رساندن یادگیری در سازمان می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 26
لینک کوتاه:
magiran.com/p2575827 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!