کلونینگ و بیان ژن کاتکول 2 و 3 دی اکسیژناز استرپتومایسس خاکزی در باکتری اشریشیاکلی برای حذف آلاینده های نفتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

استفاده گسترده از فرآورده‎های نفتی منجر به آلودگی محیط زیست شده و مشکلاتی جدی برای سلامت محیط ایجاد کرده ‏اند. استرپتومایسس ‏ها 50% ازکل جمعیت اکتینومیست‎های خاک راتشکیل داده که به فرم رشته‎ای، گرم مثبت و هوازی هستند. این باکتری‎ها به طورگسترده درمحیط‏ های طبیعی آبی و خشکی به وفور یافت می شوند، از نظر غذایی سخت‎گیر نبوده وتنها به منبع کربن و نیتروژن همراه با نمک‎های معدنی نیاز داشته و قادرند برای مدت‎های طولانی به صورت اسپور درخاک باقی بمانند. هدف از این مطالعه کلونینگ ژن کاتکول 2 و 3 دی اکسیژناز (C2,3) استرپتومایسس خاکزی در باکتری اشریشیاکلی به منظور حذف آلاینده‎های نفتی بود.

مواد و روش ها

در این مطالعه 58 نمونه از عمق 5 تا 10 سانتی‎ خاک مناطق مختلف حاشیه نفتی شهر تهران و نواحی آلوده نفتی مثل انبار نفت و اطراف آن جمع‎آوری شد. پس ازکشت، رقت‎سازی و انتخاب کلونی‎های مشکوک به استرپتومایسس جهت تعیین هویت، پس از تایید باکتری استرپتومایسس بر اساس خصوصیات ظاهری کلنی، میکروسکوپی وتست‎های بیوشیمیایی جهت تایید نهایی، شناسایی مولکولی، توالی 16srRNA آن‎ها تکثیر و مورد بررسی قرارگرفت. پس ازاستخرج DNA نمونه‎ها، برای تکثیرژن C2,3 از PCR استفاده شد. ژن C2,3 به وسیله وکتور PTG19-T در باکتری اشریشیاکلی اوریگامی کلون شد. در نهایت میزان بیان ژن هدف با روش Real Time PCR تعیین و پس از سکانس کردن درخت فیلوژنی رسم شد.

یافته ها

آنزیم کاتکول 2 و 3 دی اکسیژناز از منابع محدودی از جمله استرپتومایسس‎ها قابل استخراج است، با توجه به نیاز تکثیر ژن این آنزیم، از منابع باکتریایی تولید آن حایز اهمیت است. درنتیجه این مطالعه موفق به یافتن استرپتومایسس‎های بومی مولد آنزیم کاتکول 2 و 3 دی اکسیژناز گردید و در نهایت با موفقیت ژن آنزیم به باکتری اشریشیاکلی اوریگامی وارد شد.

نتیجه گیری

دراین مطالعه بدنبال ایجاد میزبان نوترکیب با قابلیت بالای بیان، می‎تواند گام بزرگ در مسیر افزایش تولید این آنزیم درصنعت محسوب شود. همچنین بررسی بیشتر برای پیدا کردن سویه‎های جدید تولید کننده آنزیم کاتکول 2 و 3 دی اکسیژناز می‎تواند منجر به یافتن روش نوین حذف آلاینده‎های نفتی درخاک گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
881 تا 896
لینک کوتاه:
magiran.com/p2579259 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!