بررسی برخی خواص فیزیکوشیمیایی عسل های تولیدی در شهرستان اندیکا، خوزستان، ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

یکی از عوامل مهم پایین بودن مصرف سرانه عسل در کشور، عدم شناسایی صحیح عسل طبیعی از غیرطبیعی است که فاقد مبنای اصولی می باشد. انواع مختلف عسل طبیعی از خصوصیات فیزیکی نسبتا مشترکی برخوردار هستند که آگاهی از این ویژگی ها می تواند در تشخیص عسل طبیعی موثر باشد. این مطالعه با هدف بررسی برخی خواص فیزیکوشیمیایی عسل های تولیدی در شهرستان اندیکا، استان خوزستان انجام شد.

مواد و روش ها

در این مطالعه از نقاط مختلف شهرستان اندیکا از 20 نمونه  عسل  های تولیدی طی 4 ماه (فروردین، اردیبهشت، خرداد و تیر) در سال 1401 نمونه گیری شد. به منظور بررسی برخی خواص فیزیکوشیمیایی نمونه های عسل آزمون های دیاستاز، اسیدیته، رطوبت، وزن مخصوص، pH و هیدروکسی متیل فورفورال (HMF) در نمونه های عسل مورد نظر انجام  شد. همچنین ارزیابی حسی نمونه های عسل براساس رنگ، طعم، بو، بافت، خارش گلو و شیرینی مورد بررسی قرار گرفت.

یافته ها

میانگین میزان اسیدیته، رطوبت، دیاستاز، HMF، pH  و وزن مخصوص در نمونه های عسل به ترتیب 6/93±17/79 میلی اکی والان بر کیلوگرم، 1/48±14/99 درصد، 1/47±10/47 برحسب واحد دیاستاز، 2/68±27/41 میلی گرم بر کیلوگرم، 1/21±5/08 و 0/004±1/453 بودند. از مقایسه ی فاکتور های مورد بررسی و میزان استاندارد آنها به جز HMF و pH اختلاف آماری معنی داری مشاهده گردید و همه ی  خواص فیزیکوشیمیایی در نمونه های عسل از نظر استاندارد وضعیت مطلوبی داشتند اما در 16/7 درصد (3 نمونه) میزان HMF بالاتر از حد استاندارد بود که می تواند به علت کهنه بودن عسل و یا تحت تاثیر دمای بالا حرارت دیده باشند. 72/2 درصد از نمونه های عسل از نظر آزمون کیفی دیاستاز مثبت بودند. همچنین نتایج حاصل از میانگین امتیازات در آزمون ارزیابی حسی در نمونه های عسل، وضعیت مطلوبی را نشان دادند.

نتیجه گیری

به صورت کلی نتایج حاصل نشان دهنده وضعیت مطلوب در اغلب نمونه های عسل در شهرستان اندیکا می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
917 تا 928
لینک کوتاه:
magiran.com/p2579262 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!