تعیین نقش واسطه ای ریسک ادراک شده بر رابطه کیفیت خدمات ادراک شده و رفتار شهروندی مشتریان مراکز ورزشی شهر اصفهان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

 هدف از انجام این تحقیق تعیین نقش واسطه ای ریسک ادراک شده بر رابطه کیفیت خدمات ادراک شده و رفتار شهروندی مشتریان مراکز ورزشی شهر اصفهان بود.

روش شناسی: 

روش پژوهش حاضر توصیفی  از نوع همبستگی با رویکرد معادلات ساختاری و به لحاظ هدف کاربردی بود. جامعه آماری پژوهش شامل همه مشتریان مراکز ورزشی شهر اصفهان بود. برای انتخاب نمونه از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای استفاده شد. برای جمع آوری داده ها از  فرم ویژگی های جمعیت شناختی، پرسشنامه سنجش کیفیت خدمات ادراک شده سروکوال پاراسورامان و همکاران (1988)، پرسشنامه رفتار شهروندی مشتری گروت (2005) و پرسشنامه ریسک ادراک شده کارول و همکاران (2014) استفاده گردید. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه ها توسط 15 تن از خبرگان مدیریت ورزشی در حوزه بازاریابی ورزشی مورد تایید قرار گرفت. پایایی پرسشنامه ها  از طریق ضریب آلفای کرونباخ (α)  برای کیفیت خدمات ادراک شده 821/0، رفتار شهروندی مشتری 912/0، و ریسک ادراک شده 832/0 به دست آمد. از آزمون کولموگروف اسمیرنوف جهت بررسی نرمال بودن توزیع داده ها و برای تجزیه و تحلیل داده های پژوهش از ضریب همبستگی اسپیرمن، رگرسیون خطی چندگانه و روش بوت استراپ و معادلات ساختاری و نرم افزارهای PLSوSPSS استفاده شد.

یافته ها

نتایج حاصل از تحقیق نشان داد کیفیت خدمات ادراک شده بر رفتار شهروندی تاثیر معنی داری دارد (852/0= β، 01/0 > P). همچنین کیفیت خدمات ادراک شده بر ریسک ادراک شده تاثیر معنی داری دارد (315/= β،01/0 > P) ریسک ادراک شده، تاثیر کیفیت خدمات ادراک شده بر رفتار شهروندی مشتریان را به طور معنی داری تعدیل می کند (027/0- = β، 01/0 > P).

نتیجه گیری

درک ابعاد مختلف کیفیت خدمات منجر به بروز رفتاری شهروندی خاصی در مشتری می گردد ریسک ادراک شده تاثیر کیفیت خدمات بر رفتار شهروندی مشتری در باشگاه های ورزشی را تحت تاثیر قرار می دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
98 تا 114
لینک کوتاه:
magiran.com/p2580556 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!