نگاهی اجمالی به نقش و جایگاه برنامه های آموزشی (با تاکید برآموزش عالی) در توسعه مداوم /پایدار

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

نظام  آموزش و پرورش هر جامعه بخصوص در سطح آموزش عالی از طریق پرورش منابع و سرمایه های انسانی متخصص ،نقش اساسی و قابل توجهی در توسعه مداوم/پایدار هر جامعه و ابعاد توسعه اقتصادی،فرهنگی،اجتماعی،بهداشتی،گسترش تعاملات و روابط در سطح ملی و بین المللی و... ایفا می نماید هدف از این مطالعه، بررسی ومشخص نمودن نقش وجایگاه برنامه های آموزشی با تاکید بر نظام آموزش عالی در تحقق اهداف توسعه مداوم /پایدارو نقد مفاهیم مربوط به آن است .   

روش

در این مطالعه از روش کتابخانه ای ومروری  با رویکرد نقادی استفاده و در آن برخی اسناد و منابع مرتبط در خصوص مفاهیم و اهداف توسعه مداوم /پایدار و رویکردهای مربوط و برنامه ها و سیاست های آموزشی و آموزش عالی مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.   

نتایج  :

 موضوع مورد بحث دارای دو بعد یا متغیر مهم شامل برنامه های آموزشی به عنوان متغیر مستقل و توسعه مداوم /پایدار،به عنوان متغیر وابسته است. هر کدام از این مفاهیم ابعاد و سطوح گسترده ای را در برگرفته اند.. برنامه آموزشی مفهومی وسیع و جامع است که هر محقق باید بر اساس و حیطه مطالعاتی خود، حدود آن را مشخص و بر آن اساس به بحث بپردازد .نظریه پردازان سرمایه انسانی بر این باورند که،بنیان توسعه مداوم و پایدار در ابعاد مختلف با سرمایه گذاری در امر آموزش تحقق می یابد. تحقیقات متعدد، اثر بخشی سرمایه گذاری در امر آموزش کشور های مختلف بر رشد و توسعه اقتصادی -اجتماعی را تبیین نموده اند.گرچه در برخی مطالعات نیز،شکاف قابل تاملی مابین سرمایه گذاری در امر آموزش و سایر ابعاد توسعه پایدار/مداوم بیان شده  ولی منجر به تغییر قاعده و اصل ارتباط مذکور نشده است. تاثیرگذاری برنامه های آموزشی در امر مذکور ،مستلزم وجود رویکردسیستمی، راهبردی ،انعطاف پذیروآینده نگرو جامع نسبت به ابعاد چند گانه آن است . بنابراین، توسعه پایدار/مداوم، امری سیستمی، فراگیر و وابسته است و نمی تواند صرفا در یک بخش اتفاق بیفتد. لذا شایسته است که اصطلاح چرخه حیات را برای آن تصور نمود چراکه تمام اجزاء آن به هم پیوسته است و وقتی حلقه ای از حلقه حیات جدا شود، کل چرخه دچار آشفتگی خواهد شد.همچنین با کنکاش در وازگان مربوط  این نتیجه حاصل آمد که  از یک دیدگاه عبارت توسعه مداوم بهتر از توسعه پایدار می تواند ماهیت آن را که دربردارنده نوعی پویایی است نشان دهد و آن را تکمیل نماید و با همین توجیه در سراسر متن این نوشتار توسعه مداوم  مترادف  با توسعه پایدار معرفی شده است.

زبان:
فارسی
در صفحه:
3
لینک کوتاه:
magiran.com/p2581305 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!