بررسی نظری جذب داروی ضد پارکینسون لوودوپا بر سطح نانوقفس نیترید بور B12N12 به عنوان دارورسان: یک مطالعه شیمیایی کوانتومی

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف

در سال های اخیر، توسعه نانوحامل ها به خصوص، نانوساختارهای نیترید بور برای دارورسانی هدفمند توجه زیادی را به خود جلب کرده است. دو عامل بی ثباتی شیمیایی و پایداری ساختاری نانوقفس های نیترید بور (Boron Nitride Nanocages) موجب شده که این مواد به عنوان حامل های دارویی مفید باشند. نانوقفس ها با تغییر خصوصیات فارماکوکینتیک دارو و آهسته رهش کردن دارو باعث بهبود عملکرد دارو و کاهش عوارض جانبی آن می شوند. در این پژوهش، با استفاده از مطالعه نظری، برهمکنش داروی لوودوپا با نانوقفس نیترید بور و امکان تشکیل کمپلکس پایدار بین آن ها بررسی شد.

مواد و روش کار

پژوهش حاضر باهدف بررسی عملکرد نانوقفس نیترید بور(B12N12) برای جذب لوودوپا (Levodopa, LD) با استفاده از محاسبات کوانتومی تیوری تابعیت چگالی و نرم افزار گوسین 09در سطح محاسباتی B3LYP/6-31G(d,P)انجام شد.

یافته ها

با استفاده از ساختارهای بهینه پارامترهای مربوط به فعالیت شیمیایی نظیر شکاف انرژی، سختی شیمیایی، پتانسیل شیمیایی، نمودارهای چگالی حالت، اندیس های واکنش پذیری، توابع ترمودینامیکی و انرژی جذب محاسبه و نتایج بررسی شدند. انرژی جذب برای پایدارترین پیکربندی برابر 49/47- (کیلوکالری بر مول) اندازه گیری شد. توزیع بار الکترونی نیز نشان دهنده پیوستگی ابرهای الکترونی بین دارو و نانو قفس بود.

بحث و نتیجه گیری

نتایج نشان داد خواص الکترونی نانوقفس به حضور مولکول حساس بوده، طوری که شکاف انرژی نانوقفس 8/35% بعد از جذب مولکول کاهش پیدا کرده است. نتایج آنالیز بار بین دو مولکول نشان داد که مهم ترین انتقال بار از جفت الکترون اربیتال غیرپیوندی اکسیژن مولکول به اوربیتال ضد پیوندی اتم بور نانوقفس انجام شده است. هم چنین تجزیه وتحلیل توابع ترمودینامیکی نشان داد که کمپلکس تشکیل شده پایدار است. بر اساس یافته های این پژوهش به نظر می رسد نانوقفس نیترید بور را می توان به عنوان حامل داروی لوودوپا در سیستم های زیستی استفاده کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
98 تا 108
لینک کوتاه:
magiran.com/p2584991 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!