مقایسه انگیختگی، اضطراب حالتی رقابتی و اعتماد بنفس کمانداران ماهر و حرفه ای بر اساس جنسیت و نوع کمان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف
هدف اصلی این پژوهش مقایسه انگیختگی، اضطراب حالتی رقابتی و اعتماد بنفس کمانداران ماهر و حرفه ای به تفکیک جنسیت و نوع کمان (کامپاند و ریکرو) بود.
روش ها
نمونه آماری این پژوهش شامل 64 کماندار حرفه ای (میانگین سنی 34/29 سال) و 77 کماندار ماهر (میانگین سنی 58/22 سال) در لیگ برتر، در رشته کامپاند و ریکرو بود که بصورت تصادفی انتخاب شدند. انگیختگی و اضطراب شناختی افراد با جدول عواطف ورزشی بازنگری شده و اضطراب جسمانی و اعتمادبنفس با پرسش نامه اضطراب حالتی رقابتی-2 اندازه گیری شد. جهت تحلیل داده ها، به دلیل توزیع غیر طبیعی داده ها، از آزمون آماری ناپارامتریک یومن-ویتنی،استفاده گردید.
نتایج
نتایج نشان داد انگیختگی و اعتمادبنفس مردان حرفه ای و ماهر بطور معناداری از زنان ماهر بیشتر بود. اضطراب شناختی و جسمانی زنان و مردان حرفه ای تفاوت معناداری نداشت. اما اضطراب شناختی زنان ماهر بطور معناداری از مردان ماهر بیشتر بود. در مقایسه افراد حرفه ای و ماهر مشاهده شد در رشته کامپاند و ریکرو اعتمادبنفس کمانداران حرفه ای بطور معناداری از ماهر بیشتر بود و در رشته کامپاند اضطراب جسمانی کمانداران ماهر بالاتر از حرفه ای بود. اما انگیختگی و اضطراب شناختی افراد ماهر و حرفه ای در دو رشته تفاوت معناداری نداشتند.
نتیجه گیری
نتایج حاضر بر اهمیت تفاوت های روان شناختی بین ورزشکاران از لحاظ جنسیت، نوع و سطح مهارت تاکید می نماید. بنابراین روانشناسان و مربیان تیر اندازی با کمان همواره باید اینگونه تفاوت ها را در جلسات تمرینی و مسابقات مد نظر قرار دهند.
زبان:
فارسی
صفحات:
149 تا 164
لینک کوتاه:
magiran.com/p2586309 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!