تاثیر تمرین مقاومتی و عصاره آناناس بر بیان ژن ماتریکس متالوپروتئینازهای بافت کبد موش های مبتلا به سرطان ملانوما

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

سرطان ملانوما شدیدترین زیر مجموعه سرطان پوست است که قدرت تهاجم بالا و متاستاز سریع به سایر اندامها را دارد. اخیرا نقش تمرینات ورزشی در پیشگیری و درمان سرطان بسیار مورد توجه قرار دارد. آناناس نیز متعلق به خانواده برومولیاسه و زیر خانواده برومولویده می باشد که خواص ضد سرطانی آن مطرح شده است. ماتریکس متالوپروتیینازها خانواده ای از آنزیم های پروتیولیتیک هستند و باعث تخریب ماتریکس خارج سلولی و غشای پایه می شوند و از این لحاظ در فرایندهای فیزیولوژیکی و پاتولوژیکی دارای اهمیت می باشند. گزارش های قبلی نشان داد که MMP-2 و MMP-9 به طور اساسی در ملانوم های بدخیم بیان می شوند و بیان آنها به شدت با آتیپی ملانوما و تمایززدایی در ضایعات ملانوسیتی مرتبط است. هدف پژوهش حاضر مطالعه تغییرات بیان ژن متالوپروتیین های MMP-2 و MMP-9 بافت کبد و حجم تومور پس از انجام تمرین مقاومتی و مصرف عصاره آناناس در موش های مبتلا به سرطان ملانوما بود.

روش کار

این مطالعه بر روی 32 سر موش های نژاد C57 در چهار گروه شامل کنترل، تمرین مقاومتی، عصاره آناناس و تمرین مقاومتی- آناناس انجام شد. پس از القای توموربه موش ها، برنامه تمرین مقاومتی و عصاره دهی آناناس به میزان 300mg/kg بصورت گاواژ به مدت شش هفته اجرا شد. وزن و حجم تومور موش ها اندازه گیری شد.

یافته ها

پس از تهیه خون و نمونه های بافتی ، بیان ژن متالوپروتیین های MMP-2 و MMP-9 بافت کبد به روش RT-PCR انجام شد. سپس داده ها با استفاده آنالیز واریانس یک طرفه، آزمون تحلیل واریانس دو عاملی و تعقیبی مورد تجزیه تحلیل قرار گرفتند و سطح معنی داری p≤0/05 در نظرگرفته شد.

نتیجه گیری

یافته ها نشان داد در مقایسه با گروه کنترل، تمرین مقاومتی و تمرین-آناناس به کاهش معنی دار حجم تومور و کاهش بیان ژن متالوپروتیین های MMP-2 و MMP-9 بافت کبد منجر شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
296 تا 307
لینک کوتاه:
magiran.com/p2597451 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!