بررسی ویژگی های روان سنجی پرسش نامه اعتیاد به رسانه جمعی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

اعتیاد به رسانه های جمعی، یکی از آسیب های جدی در قرن اخیر است که ابزارهای متعددی برای سنجش آن طراحی و روان سنجی شده اند. با توجه به نقاط قوت و ضعف هرکدام از ابزارها، ابزاری موردنیاز است که با فرهنگ ایران هم خوانی داشته باشد تا در پژوهش های ایرانی به کار گرفته شود. از این رو در مطالعه حاضر، پرسش نامه ساهین، ترجمه و روان سنجی گردید.

مواد و روش ها

مطالعه حاضر روی دانش آموزان 12-18 سال مشغول به تحصیل در مدارس شهرستان سپیدان استان فارس سال 1399 انجام شد. روایایی و پایایی پرسش نامه مذکور پس از ترجمه و بازترجمه با روایی صوری و محتوایی کیفی و کمی، تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی، آلفای کرونباخ، امگای مک دونالد و آزمون- بازآزمون مورد روان سنجی قرار گرفت.

یافته ها

در مرحله ترجمه و روایی صوری کیفی، تغییراتی در گویه ها اعمال شدند. ضرایب اهمیت همه گویه ها بالاتر از 1/5 بودند اما در روایی محتوایی، ضرایب CVI برخی گویه ها پایین بود که پس از اعمال تغییرات، ضرایب آنها به بالاتر از 0/7 تغییر یافت. در ارزیابی CVR گویه 4 عدد بحرانی کمتر از نمودار لاوشه را احراز کرد و از پرسش نامه حذف گردید و تعداد 28 گویه وارد تحلیل عاملی شدند. تحلیل عاملی اکتشافی، گویه ها را در چهار عامل قرار داد و تحلیل عاملی تاییدی، موید برازش مدل 4 عاملی بود.
 

نتیجه گیری

پرسش نامه اعتیاد به رسانه جمعی ساهین در جامعه دانش آموزان ایرانی از روایی و پایایی مناسبی برخوردار بود و به نظر می رسد برای ارزیابی اعتیاد به رسانه جمعی در جامعه نوجوانان ابزار مناسبی باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
163 تا 176
لینک کوتاه:
magiran.com/p2600448 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!