ویژگی های ساکاد دو گونه Callithrix jacchus و Callithrix penicillata از خانواده مارموست به عنوان مدل آزمایشگاهی در تحقیقات بینایی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

عملکرد مارموست معمولی در حرکات ساکادیک چشم، مشابه انسان و میمون ماکاک به عنوان مدل مرسوم در تحقیقات بینایی می باشد و به لحاظ فیلوژنتیک، به عنوان یک نخستی حد واسط در سیر تکاملی بین جوندگان و میمون ماکاک قرار دارد. بنابراین با توانمندی های شناختی بالا و پتانسیل استفاده از روش های مولکولی، گزینه مناسبی برای استفاده در تحقیقات می باشد. در این مطالعه، سنجش ویژگی های حرکات ساکادیک چشم در دو گونه از خانواده مارموست بررسی شد.

مواد و روش ها

دو قلاده مارموست معمولی و یک قلاده مارموست گوش سیاه پس از جراحی کاشت قطعه نگهدارنده سر و آموزش در تکالیف رفتاری برای سنجش ویژگی های حرکات ساکادیک چشم بررسی شدند. پس از استخراج ساکادها، شاخص های بزرگی، سرعت، طول مدت و فاصله بین ساکادها برای مقایسه مورد استفاده قرار گرفت. برای مقایسه داده ها از میزان هم پوشانی نمودارهای ستونی و جعبه ای به همراه آزمون های آماری استفاده گردید.

یافته ها

در تمامی ویژگی های موردسنجش، هم پوشانی بسیاری بین نمودارهای ستونی و جعبه ای بین پراکنش داده های ساکاد در هر سه حیوان مشاهده شد اما مقایسه آماری داده ها نشان دهنده تفاوت معنی دار بین ویژگی های ساکاد در آن ها می باشد (P<0.001)..

نتیجه گیری

علی رغم تفاوت های فردی، مشابهت در ویژگی های ساکادیک چشم در دو گونه مارموست معمولی و گوش سیاه، نشان دهنده امکان استفاده از هر دو گونه در تحقیقات بینایی است.

زبان:
فارسی
صفحات:
222 تا 232
لینک کوتاه:
magiran.com/p2600452 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!