کووید-19: از ابتدا تا انتهای نامشخص، یک مطالعه مروری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

بیماری کووید-19 به علت ویروس شناخته شدهSARS-COV-2 ایجاد و ابتدا در چین و سپس به سرعت در سراسر جهان منتشر شد. علایم اولیه آن مشابه سرماخوردگی می باشد ، اما هر چه که از زمان اولین بروز این بیماری می گذرد، به تدریج علایم متفاوت می شود. هدف از نگارش این مقاله آشنایی با این ویروس از ابتدا تا انتهای نامشخص آن می باشد.

مواد و روش ها

مطالعه حاضر یک مطالعه مروری روایتی است که بر پایه اطلاعات جمع آوری شده در پایگاه های اطلاعاتی معتبر و با کلمات کلیدی کرونا، کووید-19، پاندمی، تشخیص، پیشگیری، درمان و معادل انگلیسی آن ها انجام شد. بازه زمانی در انتخاب مقالات از سال 2019 تا 2021 بود.

یافته ها

کووید-19 یک نوع سندرم تنفسی حاد نو ظهور است که از طریق دستگاه تنفسی و توسط قطرات و ترشحات تنفسی سرایت می کند. دوران نهفتگی کووید-19، 14-1 روز (اغلب 7-3 روز) است و در دوران کمون مسری است. در زمان عود بیماری هم درجات متفاوتی از علایم در بیماران با توجه به فیزیولوژیک فرد مبتلا و شرایط محیطی بروز می کند. به مرور زمان این ویروس دچار جهش هایی شده است و سویه های گوناگونی همانند دلتا و امیکرون ظاهر شده اند. استفاده از ماسک، شستشوی دست و رعایت فاصله اجتماعی از مهم ترین روش های پیشگیری است و تاکنون درمان قطعی برای این بیماری یافت نشده است اما خوشبختانه واکسن هایی جهت پیشگیری ساخته شده است.

بحث و نتیجه گیری

بیماری ناشی از ویروس کووید-19 کاملا ناشناخته است و از آن گونه های متنوعی به وجود آمده است و ماهیت این ویروس هنوز به طور کامل و دقیق برای بشر آشکار نشده است. به همین دلیل هرچه دانش علمی در این زمینه افزایش یابد، امکان مقابله بهتر با این گونه بیماری ها هم بیشتر می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
61 تا 69
لینک کوتاه:
magiran.com/p2602084 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!