نقش ناکامی شغلی، تنیدگی شغلی و باورهای متقابل منفی در رابطه بین تعدی نظارتی و رفتارهای انحرافی در محیط کار

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش ناکامی شغلی، تنیدگی شغلی و باورهای متقابل منفی در رابطه بین تعدی نظارتی و رفتارهای انحرافی در محیط کار انجام شد.
روش
روش این مطالعه از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده ها از نوع توصیفی- پیمایشی است و جامعه آماری آن کارکنان ستادی دانشگاه علوم پزشکی یزد (250 نفر) بود که 150 نفر از طریق نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش، پرسش نامه های استاندارد شامل پرسش نامه تعدی نظارتی از مطالعه کوای و همکاران (2022)؛ پرسش نامه ناکامی شغلی از مطالعات آوی و همکاران (2015) و میچل و آمبروز (2007)؛ پرسش نامه رفتارهای انحرافی محیط کار از مطالعات آل شمالی و همکاران (2021) و میچل و آمبروز (2007)؛ پرسش نامه باورهای متقابل منفی از مطالعه کوای و همکاران (2022)؛ و پرسش نامه تنیدگی شغلی از مطالعه تیان و همکاران (2016) بود و روش تحلیل مورد استفاده در این پژوهش، تکنیک مدل یابی معادلات ساختاری بود.
یافته ها
یافته های پژوهش نشان داد، تعدی نظارتی بر ناکامی شغلی و رفتارهای انحرافی محیط کار تاثیر مثبت و معنادار دارد. هم چنین باورهای متقابل منفی در تاثیر تعدی نظارتی بر رفتارهای انحرافی محیط کار نقش تعدیل گر داشت. هم چنین یافته ها نشان داد، ناکامی شغلی بر رفتارهای انحرافی محیط کار تاثیر دارد و ناکامی شغلی در تاثیر تعدی نظارتی بر رفتارهای انحرافی محیط کار نقش میانجی دارد و در نهایت، تنیدگی شغلی تاثیری بر روابط تعدی نظارتی و ناکامی شغلی نداشت و این روابط را تقویت و یا تضعیف نکرد.
نتایج
نتایج این پژوهش نشان داد که مدیران دانشگاه علوم پزشکی یزد باید به گونه ای عمل کنند که مانع رفتارهای انحرافی در کارکنان شوند و عواملی مانند تعدی نظارتی و ناکامی شغلی که باعث افزایش رفتارهای انحرافی در کارکنان می شوند، شناسایی و رفع کنند.
زبان:
فارسی
صفحات:
73 تا 104
لینک کوتاه:
magiran.com/p2606375 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!