ارائه چارچوبی برای شناسایی پیشران های موثر روی آینده بازاریابی نوآورانه در صنعت بانکداری با تمرکز بر فناوری بلاک چین

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

هدف پژوهش حاضر، شناسایی و تحلیل پیشران های اثرگذار روی آینده بازاریابی نوآورانه در صنعت بانکداری با تمرکز بر فناوری بلاک چین است.

روش

تحقیق حاضر از نظر جهت گیری، کاربردی بوده و به علت استفاده از روش های کیفی و کمی در کنار هم، دارای روش شناسی آمیخته است. جامعه نظری پژوهش، خبرگان بازاریابی بانکی و فناوری های مالی دیجیتال بود و روش نمونه گیری به صورت قضاوتی انجام شد. حجم نمونه در این پژوهش برابر با 15 نفر بود. برای تحلیل داده ها، روش های فراترکیب، آزمون آماری بینم و کپراس توسعه یافته استفاده شد. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش، پرسشنامه های خبره سنجی و اولویت سنجی کپراس بود.

یافته ها

47 پیشران از فراترکیب استخراج شد و این پیشران ها در قالب نه پیشران فرهنگی، قانونی، فناورانه، ساختاری و فرایندی، فین تک ها، محیطی، مشتری، امنیتی و آگاهی و اطلاع رسانی طبقه بندی شدند. پس از غربال نظری و آماری، 12 پیشران برای اولویت بندی با کپراس مورد توجه قرار گرفتند. پیشران های باقیمانده با بکارگیری کپراس و سه شاخص شدت اهمیت، میزان قطعیت و تخصص خبرگان ارزیابی شدند. نتایج نشان داد که پیشران های اقبال محققان بازاریابی به فناوری های مالی دیجیتال و بلاک چین و توسعه بانکداری غیرمتمرکز دارای بالاترین اولویت از نظر اثرگذاری روی آینده بازاریابی نوآورانه در صنعت بانکداری با تمرکز بر فناوری بلاک چین هستند.

نتیجه گیری

تحقیقات بازاریابی و فناوری مالی علی الخصوص مطالعات میان رشته ای، تنظیم و سازگاری روش ها و استراتژی های بازاریابی در حوزه های مختلف با فناوری بلاک چین، سرمایه گذاری روی فین تک ها و بهبود رگولاتوری و اصلاح برخی قوانین و نظام ها مثل اصلاح نظام کارمزد و کیف پول، از مهم ترین پیشنهادهای کاربردی پژوهش بودند.

زبان:
فارسی
صفحات:
177 تا 202
لینک کوتاه:
magiran.com/p2606499 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!