بررسی مقایسه ای اعتماد به نفس عمومی، اجتماعی، تحصیلی و خانوادگی در دانش آموزان با و بدون اختلال نقص توجه - بیش فعالی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

با توجه به اهمیت متغیر اعتماد به نفس به عنوان یک متغیر تاثیرگذار در سلامت روان شناختی کودکان دارای اختلال نقص توجه - بیش فعالی (ADHD) و گزارش های متناقص در این خصوص، هدف مطالعه حاضر، مقایسه میزان اعتماد به نفس در زمینه های عمومی، اجتماعی، تحصیلی و خانوادگی در دانش آموزان با اختلال نقص توجه - بیش فعالی و کودکان سالم است.

روش کار

طرح تحقیق حاضر از نوع علی – مقایسه ای بود. جامعه آماری این تحقیق، دانش آموزان دارای اختلال نقص توجه – بیش فعالی مراجعه کننده به درمانگاه روانپزشکی کودک و نوجوان مرکز آموزشی و درمانی رازی شهر تبریز در طول سال 1400 و همتاهای سالم این گروه بالینی بودند. در این مطالعه، 48 کودک از کودکان با تشخیص ADHD بدون اختلال روان پزشکی همراه، توسط فوق تخصص روان پزشکی کودکان، با تکیه بر روش نمونه گیری هدفمند، به عنوان گروه مورد مطالعه انتخاب شدند. 48 کودک سالم نیز از مدارس تبریز به عنوان گروه کنترل انتخاب شدند.

یافته ها

بر اساس نتایج استنباطی نمرات ترکیبی زیرمولفه های اعتماد به نفس، بین نمرات اعتماد به نفس گروه مبتلا به ADHD و گروه سالم، تفاوت معنادار آماری وجود داشت. با توجه به نمرات زیرمقیاس اعتماد به نفس، تفاوت معناداری بین دو گروه در زیر مقیاس اجتماعی و تحصیلی حاصل نشد. همچنین، یافته ها نشان داد که تفاوت معنادار آماری بین نمرات زیرمقیاس عمومی و زیرمقیاس خانوادگی وجود دارد، طوری که اعتماد به نفس عمومی گروه مبتلا به ADHD بیشتر از میانگین اعتماد به نفس عمومی گروه سالم و میانگین اعتماد به نفس خانوادگی گروه سالم بالاتر از میانگین اعتماد به نفس خانوادگی گروه مبتلا به ADHD بود.

نتیجه گیری

اعتماد به نفس دانش آموزان دارای اختلال نقص توجه – بیش فعالی در دنیای درونی خودشان با استنباط دیگران از میزان اعتماد به نفس خود این کودکان متفاوت است و این کودکان بنا به شرایط روانی خاص خودشان، اعتماد به نفس قابل قبولی در دنیای روانی خودشان دارند. همچنین، با توجه به اعتماد به نفس خانوادگی پایین مبتلایان به ADHD گروه مورد مطالعه، احتمال دارد کیفیت برخورد والدین و نزدیکان با این کودکان بر چگونگی تعریف آنها از روابط خانوادگی تاثیر گذاشته و مقدار آن را در حد معناداری پایین آورد.

پیامدهای عملی

پیشنهاد می شود متخصصان در بررسی های مداخله ای خود با این کودکان، به متغیر اعتماد به نفس توجه کرده و از پتانسیل این متغیر در کنترل رفتارهای فردی و خانوادگی استفاده کنند.

زبان:
فارسی
صفحات:
231 تا 241
لینک کوتاه:
magiran.com/p2611593 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!