اثر بخشی مداخله مبتنی بر مدل خودخاموشی در کاهش افسردگی و افزایش خودابرازی در زنان دارای نشانه های افسردگی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

این پژوهش بررسی اثربخشی مدل خودخاموشی در کاهش افسردگی و افزایش خودابرازی زنان افسرده است. مدل خودخاموشی متاثر از نظریه های شناختی و دلبستگی گشتالت بوده و نقش عوامل اجتماعی و فرهنگی در جلوگیری از بیان خواست ها، نظرات و امیال زنان - که در نهایت منجر به افسردگی می گردد - مطرح شده است.

روش کار

این پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه شاهد و با جایگزینی تصادفی بود. با بررسی آثار و پروتکل های درمانی و راهنمایی نظریه پردازان این مدل و همکارانشان، برنامه های مداخلاتی مبتنی بر آن تهیه شد. نمونه شامل سی زن 20 الی 40 ساله با تحصیلات کارشناسی و بالاتر شاغل در آموزش و پرورش بود که بر اساس پرسش نامه بک و انجام مصاحبه، علایم افسردگی داشتند. پژوهش شامل دو گروه خودخاموشی و گروه کنترل بود که همه افراد دو گروه پرسش نامه خودابرازی و پرسش نامه بک را به صورت پیش آزمون و پس آزمون تکمیل کردند. در فاصله بین اجرای پیش آزمون و پس آزمون، فقط شرکت کنندگان گروه آزمایش، برنامه مداخله ای را دریافت کردند و گروه کنترل مداخله ای دریافت نکرد. در نهایت نمرات حاصل از اجرای پیش آزمون و پس آزمون با روش تحلیل کوواریانس و پس از بررسی پیش فرض ها و تحقق آنها و با استفاده از نرم افزار SPSS بررسی شد.

یافته ها

نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که مداخله مبتنی بر خودخاموشی در کاهش افسردگی گروه آزمایش موثر است. همچنین این روش مداخله ای، خودابرازی را در گروه آزمایش افزایش داد. در گروه کنترل تغییر معناداری مشاهده نگردید.

نتیجه گیری

با توجه به یافته ها، استفاده از مدل خودخاموشی می تواند روش کارآمدی در کاهش نشانه های افسردگی زنان باشد و توانایی خودابرازی را در آنها بالا می برد.

پیامدهای عملی

از نتایج حاصل چنین استنباط می شود که روان درمانگران می توانند از مدل خودخاموشی به عنوان یکی از روش های موثر برای کاهش نشانه های افسردگی استفاده کنند.

زبان:
فارسی
صفحات:
242 تا 253
لینک کوتاه:
magiran.com/p2611594 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!