مقایسه استفاده از اسکالپل هارمونیک با الکتروکوتر در جراحی پستان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله کوتاه (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

جراحی های پستان، به عنوان یکی از شایع ترین جراحی ها در جهان، هزینه های زیادی را بر نظام های سلامت تحمیل می کند. اهمیت کیفیت جراحی و عوارض حین و بعد از جراحی پستان استفاده از روش های با بهترین نتیجه و با کمترین عوارض را ضروری کرده است.

روش کار

در این مطالعه عوارض پس از عمل و عوامل موثر در کیفیت جراحی در بیماران نیازمند جراحی های پستان در بازه زمانی 6 ماهه دوم 1398 تا سه ماهه اول 1399 در شهرستان سنندج بررسی شد. بیمارانی که تحت جراحی پستان قرار گرفتند به طور تصادفی به دو گروه جراحی با الکتروکوتر (A) و با اسکالپل هارمونیک (B) تقسیم شدند.

یافته ها

از مجموع 56 بیمار، 28 بیمار در گروه A و 28 بیمار در گروه B قرار داشتند. پس از تطابق بیماران مشخص شد خونریزی حین عمل، حجم ترشحات درن، تعداد روزهای ماندگاری درن و تعداد روزهای بستری در گروه B کمتر و این اختلاف معنی دار بود (0/05>P). همچنین میزان درد در دو گروه با هم اختلاف معنی داری داشت (0/001>P) به طوری که بیمارانی که با اسکالپل هارمونیک تحت جراحی پستان قرار گرفتند میزان درد بعد از عمل کمتری داشتند. بیماران گروه A نسبت به گروه B عوارض بیشتری داشتند به نحوی که 7 نفر (25 ٪) دچار بی حسی در اندام و 3 نفر (10/7 ٪) دچار سروما شدند که نشان دهنده بیشتر بودن میزان عوارض در گروه A است اما اختلاف دو گروه در بی حسی اندام (0/069=P) و در سروما (0/079=P) معنی دار نبود.

نتیجه گیری

استفاده از اسکالپل هارمونیک در جراحی های پستان (BCS) نسبت به سایر روش های قدیمی تر، عوارض کمتر، کیفیت عمل بهتر و مدت زمان بستری کمتری دارد، بنابراین استفاده از آن می تواند جایگزین سایر روش های جراحی شود.

پیامدهای عملی

با توجه به نتایج این مطالعه استفاده از اسکالپل هارمونیک برای بیماران کم عارضه تر بوده و موجب کاهش آلام بیماران و هزینه های پرداختی می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
277 تا 283
لینک کوتاه:
magiran.com/p2611597 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!