بررسی اثر بخشی فیلم آموزشی آناتومی بر روی افزایش بهره وری یادگیری آن در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران طی سال های 1400-1399

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

تکنولوژی رایانه برای افزودن دانش از سال 1960به کاربرده شده و آموزش پزشکی را تحت تاثیرقرارداده است. باتوجه به اهمیت و دشوار بودن آموزش آناتومی، این تحقیق با هدف بررسی تاثیر استفاده از فیلم آموزشی بر میزان یادگیری درس آناتومی در دانشجویان پزشکی انجام گرفت.

روش بررسی

مراحل آموزش آناتومی اندام فوقانی بر روی 240 نفر از دانشجویان ترم دوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران بررسی شد. این دانشجویان به دو دسته کنترل« تدریس محض» و مداخله «تدریس به همراه فیلم های آموزشی» تقسیم شدند و پس از پایان دوره، جهت تعیین اثر بخشی فیلم آموزشی بر روی افزایش بهره وری یادگیری دانشجویان، هر دو گروه به وسیله ی آزمون پیرامون مباحث تدریس شده مورد سنجش قرار گرفتند و در پایان میانگین نمرات هر گروه محاسبه و توسط برنامه نرم افزاری 22 SPSS تحلیل شدند. 

یافته ها

تحقیق حاضر نشان داد که باتوجه به نتایج به دست آمده از آزمون ویلکاکسون، هر دو گروه (کنترل و هدف) افزایش معنی داری را در میانگین نمره دانش به همراه داشتند که این مقدار افزایش در گروه تدریس به علاوه نمایش فیلم آموزشی، تقریبا 26/0 واحد بود.

نتیجه گیری

تفاوت میانگین نمرات دو گروه کنترل و هدف نشان داد که این روش جدید آموزشی موجب افزایش  بازدهی در دانشجویان می شود. اثر بخشی این روش بر دانشجویان با وضعیت اقتصادی متوسط نسبت به دانشجویان با وضعیت اقتصادی خوب بیشتر است.

زبان:
فارسی
صفحات:
263 تا 273
لینک کوتاه:
magiran.com/p2623021 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!