اثربخشی درمان فراتشخیصی یکپارچه نگر بر استرس ناباروری و همجوشی شناختی زنان نابارور

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی درمان فراتشخیصی یکپارچه نگر بر استرس ناباروری و همجوشی شناختی زنان نابارور انجام گرفت.

روش

این پژوهش با روش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه انجام شد. دوره پیگیری نیز دوماهه اجرا شد. جامعه آماری پژوهش شامل زنان نابارور مراجعه کننده به کلنیک ناباروری بیمارستان مادر و کودک و کلنیک ناباروری ثمر شهر شیراز در فصل زمستان سال 1400 بود. در این پژوهش تعداد 36 زن نابارور با روش نمونه گیری داوطلبانه انتخاب و با گمارش تصادفی در گروه های آزمایش و گواه جایدهی شدند. گروه آزمایش درمان فراتشخیصی یکپارچه نگر را طی دو و نیم ماه در 10 جلسه دریافت نمودند. پرسشنامه های مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه استرس ناباروری (نیوتون، شرارد و گلاواک ، 1990) و پرسشنامه همجوشی شناختی (گیلاندرز و همکاران، 2010) بود. داده های جمع آوری شده به شیوه تحلیل واریانس آمیخته با استفاده از نرم افزار آماری SPSS23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها

نتایج نشان داد که درمان فراتشخیصی یکپارچه نگر بر استرس ناباروری (0001>P؛ 59/0=Eta؛ 03/50=F) و همجوشی شناختی (0001>P؛ 72/0=Eta؛ 36/91=F) زنان نابارور تاثیر معنادار دارد.

نتیجه گیری

بر اساس یافته های پژوهش می توان چنین نتیجه گرفت که درمان فراتشخیصی یکپارچه نگر با بهره گیری از شناسایی هیجان ها، آگاهی هیجانی، ارزیابی مجدد شناختی و شناسایی الگوهای اجتناب از هیجان می تواند به عنوان یک درمان کارآمد جهت کاهش استرس ناباروری و همجوشی شناختی زنان نابارور مورد استفاده قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
492 تا 506
لینک کوتاه:
magiran.com/p2623393 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!