اثرات اشریشیا کلی سویه نیسل 1917 بر پاسخ های ایمنی بلدرچین های ژاپنی (Coturnix japonica) به واکسن های بیماری نیوکاسل

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

پیشینه:

 ایجاد پاسخ های ایمنی مناسب به واکسن های بیماری نیوکاسل (ND) در کنترل این بیماری مهم است. اشریشیا کلی سویه 1917 (EcN) در تنظیم سیستم ایمنی نقش دارد.

هدف

مطالعه حاضر اثرات EcN بر سیستم ایمنی و پاسخ های ایمنی به واکسن های زنده تجاری بیماری نیوکاسل در بلدرچین های ژاپنی را ارزیابی کرد.

روش کار

150 بلدرچین یک روزه به سه گروه مساوی تقسیم شدند. گروه های A و B هر روز به ترتیب CFU/ml 107 و 106 باکتری EcN اسپری شده بر روی جیره غذایی را دریافت کردند، در حالی که گروه C هر روز 1 میلی لیتر PBS دریافت کرد. همه پرندگان با واکسن B1 و لاسوتا، به ترتیب در 10 و 20 روزگی واکسینه شدند. نمونه های سرمی به منظور سنجش سطح IgA و سایتوکین های خاص، از جمله IL4، IFN-α، و IFN-γ، و همچنین تیتر آنتی بادی به NDV با روش های HI و ELISA جمع آوری شدند.

نتایج

تفاوت معنی داری در سطوح سرمی IgA و IFN-α در بین گروه ها مشاهده نشد (P>0.05). با این وجود، غلظت IFN-γ و IL-4 در جوجه های 42 روزه گروه A به طور معنی داری بیشتر از سایر گروه ها بود (P<0.05). پس از 15 روز از واکسیناسیون دوم، میانگین تیتر HI علیه NDV در گروه A به طور قابل توجهی بیشتر از گروه C بود. گروه B و C بعد از 22 روز از واکسیناسیون دوم، تیتر HI را به طور قابل توجهی کمتر از گروه A نشان دادند. میانگین تیتر ELISA به NDV در گروه A نسبت به گروه B و C پس از 22 روز از واکسیناسیون دوم به طور معنی داری بیشتر بود (P<0.05).

نتیجه گیری

به نظر می رسد که اسپری روزانه CFU/ml 107 باکتری اشریشیا کلی سویه نیسل 1917 روی جیره بلدرچین موجب افزایش سطوح سرمی IFN-γ و IL-4 و متعاقبا باعث تقویت پاسخ ایمنی به واکسن های NDV می شود.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
116 تا 121
لینک کوتاه:
magiran.com/p2623495 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!