کاربرد هوش مصنوعی و کلان داده در مقابله با کرونا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

هدف:

 بسیاری از کشورها از فناوری اطلاعات به عنوان یکی از سازوکارهای حکومتی جهت مقابله با کرونا استفاده کرده اند. با استفاده از کاربردهای پیشرفته فناوری اطلاعات می توان در مورد شیوع بیماری، وضعیت موجود و روند آن پیش بینی کرد و خطرات آن را کاهش داد. این مقاله با انگیزه پیشرفت و کاربردهای اخیر هوش مصنوعی و کلان داده ها و با تاکید بر اهمیت آن ها در پاسخ گویی به شیوع کووید-19 و جلوگیری از اثرات شدید این بیماری انجام شده است.

روش ها :

در این مطالعه پایگاه ها و بانک های اطلاعاتی معتبر ازجمله پابمد، پایگاه مرگز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، گوگل اسکالر و ساینس دایرکت، با استفاده از کلیدواژه های Corona Virus ، COVID 19 ، Artificial Intelligence و Big Data مورد جست وجو قرار گرفتند. تاریخ تالیف مقالات مورد جست وجو در سال 2020 بود. معیارهای ورود به پژوهش دسترسی رایگان به مقالات و زبان انتشار فارسی یا انگلیسی بود. از مجموع 150 مقاله درنهایت 9 مقاله وارد مطالعه شد.

یافته ها :

در این مطالعه مشخص شد که برای پیش بینی و تشخیص بیماری کووید-19 راهکارهایی مبتنی بر هوش مصنوعی و کلان داده وجود دارد، ازجمله مدل هایی از شبکه عصبی پیچیده و فناوری یادگیری عمیق برای تشخیص این بیماری و همچنین تجزیه وتحلیل اطلاعات حاصل از کلان داده و فناوری یادگیری ماشین برای پیش بینی و تشخیص بیماری مورد بررسی قرار گرفت.

نتیجه گیری:

 بسیاری از راهکارهای موردبحث جهت پیش بینی و تشخیص بیماری قابلیت بالایی جهت پیاده سازی و الگوبرداری دارد، اما برای استفاده از ظرفیت کامل این فناوری ها نیاز به رفع مشکلاتی ازجمله فقدان مجموعه داده های استاندارد، امنیت و کیفیت داده هاست که استفاده از داده های مراکز معتبر و تجهیزات ارتباطی پیشرفته می تواند به این امر کمک کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
192 تا 205
لینک کوتاه:
magiran.com/p2623900 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!