مقایسه اثر ضد قارچی و ضدباکتریایی میخک بر روی کلونی های کاندیدا آلبیکنس و استرپتوکوکوس موتانس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

 کاندیدا آلبیکنس و استرپتوکوکوس موتانس از میکرو ارگانیسم های شایع عامل عفونت زایی به صورت کاندیدیازیس و پوسیدگی دهانی  هستند. هدف  از این مطالعه،  مقایسه آزمایشگاهی اثر ضد قارچی و ضد باکتریایی عصاره میخک بر روی باکتری استرپتوکوکوس موتانس و قارچ کاندیدا آلبیکنس بود.

مواد و روش ها

  در این مطالعه آزمایشگاهی از گونه استرپتوکوکوس موتانس (ATCC 35668) و کاندیدا آلبیکنس (ATCC 5027) استفاده شد. عصاره میخک در غلظت های mg/ml 25/6 -5/12 -25- 50 -100 تهیه شد، سپس 10  میلی گرم از پودر فلوکونازول در متانول 80 % حل شده و به حجم مورد نظر رسانده شد و به صورت جداگانه درون چاهک هایی در محیط کشت سابارو دکستروز آگار برای کاندیدا آلبیکنس و میتیس سالواریوس آگار برای استرپتوکوکوس موتانس تلقیح گردید.  پس از 48-24 ساعت حداقل غلظت بازدارنده و قطر هاله عدم رشد آن ها تعیین شد داده ها با آزمون های Kruskal-Wallis   و Mann-U-Whitney تجزیه و تحلیل شدند.

یافته ها

  میانگین قطر هاله ی عدم رشد باکتری استرپتوکوکوس موتانس در مجاورت عصاره ی میخک تفاوت معناداری داشت   (0/001>p). و در محلول فلوکونازول قطر هاله ی عدم رشد علیه باکتری استرپتوکوکوس موتانس مشاهده نشد. قطر هاله عدم رشد قارچ کاندیدا آلبیکنس در غلظت های مختلف عصاره ی میخک مشاهده نشد. ولی در محلول فلوکونازول میانگین قطر هاله ی عدم رشد علیه این قارچ تفاوت معنادار  داشت (0/001>P)

نتیجه گیری

  به نظر می رسد عصاره میخک اثر ضدباکتری بر علیه استرپتوکوک موتانس داشته و فاقد اثر ضد قارچی بر علیه کاندیدا آلبیکانس می باشد

زبان:
فارسی
صفحات:
98 تا 103
لینک کوتاه:
magiran.com/p2625179 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!