تاثیر آموزش راهبردی گفتار کنش های درخواست و عذرخواهی بر رشد زبان آموزان ایرانی زبان انگلیسی «عملکرد عمل گرایانه و تفکر انتقادی»

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

از آنجایی که درخواست در شرایط نابرابری رخ می دهد، گوینده باید همیشه اصول ادب را بدون توجه به موضوع درخواست خود رعایت کند. این پژوهش به بررسی تاثیر آموزش راهبردی کنش های گفتاری درخواست و عذرخواهی بر رشد عملکرد عملگرایانه و تفکر انتقادی زبان آموزان ایرانی پرداخته است. بر اساس ماهیت درمان، تصمیم گرفته شد شرکت کنندگانی انتخاب شوند که قبل از مطالعه به اندازه کافی در انستیتوی زبان قرار نگرفته بودند. برای این منظور، قبل از انجام یک آزمون انگلیسی آکسفورد (OPT)، انتظار می رفت افرادی که امتیازشان بین یک انحراف استاندارد (+1SD) بالاتر از میانگین و یک انحراف استاندارد (-1SD) زیر میانگین قرار می گیرد، به عنوان برش انتخاب شوند. معیار در نهایت، 80 نفر از 114 زبان آموز ایرانی مرد و زن انگلیسی از شش کلاس زبان در سطح متوسط ​​انتخاب شدند. سپس به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل (20 مرد و 20 زن برای هر گروه) تقسیم شدند. یک طرح ترکیبی استفاده شد. داده های کیفی جمع آوری شده از طریق مصاحبه برای مثلث بندی داده های کمی جمع آوری شده استفاده شد. داده ها توسط دو ارزیاب آموزش دیده متخصص در زبان شناسی کاربردی برای شناسایی اثربخشی آموزش استراتژی کنش های گفتاری درخواستی و عذرخواهی تجزیه و تحلیل شد. داده ها در نرم افزار SPSS کلید خوردند. 22. یافته ها نشان داد که آموزش استراتژی عمل گفتاری درخواستی بر رشد عملکرد عمل گرایانه زبان آموزان ایرانی تاثیر مثبت و معناداری دارد. بین تفکر انتقادی و عملکرد عملگرایانه رابطه معناداری یافت شد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
65 تا 81
لینک کوتاه:
magiran.com/p2627185 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!