اضطراب و افسردگی بحران کرونا در میان دو گروه آسیب پذیر کادر درمان و زنان باردار

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
با توجه به اولویت حمایت از گروه های آسیب پذیر در مقابله بحران کرونا، مطالعه حاضر با هدف ارزیابی سطح اضطراب و افسردگی مرتبط با کووید-19 در گروه های آسیب پذیر کادر درمان و زنان باردار انجام شد.
روش ها
مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی- مقطعی است که روی 140 نفر از کادر درمان و 338 زن باردار صورت گرفت. پرسشنامه استفاده شده در این مطالعه شامل مشخصات دموگرافیک و مقیاس اضطراب و افسردگی بیمارستانی تعدیل شده در کرونا است. برای این پژوهش از آنالیز رگرسیون خطی تک متغیره و چندگانه و تحلیل واریانس برای شناسایی اثر متغیرها بر نمره های اضطراب و افسردگی استفاده شد.
یافته ها
از آزمودنی های کادر درمان، 6/88 درصد زن بودند. میانگین و انحراف معیار نمره های اضطراب و افسردگی آن ها به ترتیب (78/1 ± 76/12) و (27/2 ± 75/7) بود و از نظر اضطراب و افسردگی به ترتیب 9/92 و 14/11 درصد در سطح غیر نرمال قرار داشتند. وضعیت تاهل (005/0p=) و فعالیت ورزشی (03/0p=) دارای اثر معنی دار بر نمره افسردگی کادر درمانی بودند. میانگین و انحراف معیار نمره های اضطراب و افسردگی مرتبط با کرونا در زنان باردار به ترتیب برابر با (04/2 ± 53/10) و (09/2 ± 15/11) بود و این نمرات در مقایسه با گروه های کادر درمانی اختلاف معناداری داشتند (001/0p<).
نتیجه گیری
گروه های آسیب پذیر سطح اضطراب و افسردگی بالایی در ارتباط با کووید-19 از خود نشان دادند. پرستاران در اولویت برنامه روان شناختی کاهش اضطراب و زنان باردار در اولویت برنامه های روان شناختی کاهش افسردگی بودند.
زبان:
فارسی
صفحات:
305 تا 320
لینک کوتاه:
magiran.com/p2631430 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!