اثر تمرین قدرتی طولانی مدت بر سطوح سرمی بتاتروفین و آیریزین مردان مسن مبتلا به دیابتی نوع دو

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

هورمون های آیریزین و بتاتروفین به وضوح در مقاومت به انسولین دخیل هستند. با توجه به ضعف عضلانی افراد مسن دیابتی، این مطالعه با هدف بررسی تاثیر 21 هفته تمرین قدرتی بر سطوح سرمی بتاتروفین و آیریزین در مردان مسن دیابتی نوع دو طراحی شده است.

روش کار

  این مطالعه ی نیمه تجربی، روی مردان دیابتی نوع دو با میانگین سنی 2.90±70.85 سال انجام شد. پروتکل تمرین قدرتی دو بار در هفته به مدت 21 هفته انجام شد. تمرین ها شامل سه مرحله 1-استقامت عضله، 2- هیپرتروفی عضلات و 3- حداکثر تمرین های قدرتی بود. سطح قندخون ناشتا و سطوح سرمی انسولین، بتاتروفین وآیریزین در دو مرحله قبل و بعد از تمرین ها سنجش شد.

یافته ها

سطوح سرمی انسولین، آیریزین و بتاتروفین سرم در گروه کنترل دیابت به نسبت گروه سالم پایین تر بود (0/05>P) و 21 هفته تمرین قدرتی سبب افزایش سطوح سرمی انسولین، آیریزین و بتاتروفین و کاهش وزن بدن و سطح قند خون ناشتا در مردان مسن دیابتی در مقایسه با گروه کنترل دیابت شد (0/05>P).

نتیجه گیری

  تمرین قدرتی سبب بهبود اختلالات متابولیکی در افراد دیابتی شده و افزایش ترشح آیریزین و بتاتروفین به دنبال تمرین نشان می دهد که تمرین می تواند یک مکانیسم محافظتی در دیابت داشته باشد.

پیامدهای عملی:

  حرکات ایستگاهی با اجرای فعالیت قدرتی، از طریق رشد عضلات اسکلتی افراد دیابتی باعث بهبود حساسیت انسولین و برداشت گلوکز بیشتر در بدن آنها می شود. همچنین این تمرین ها با افزایش سطوح آیریزین و بتاتروفین می توانند یک مکانیسم محافظتی برای جلوگیری یا تاخیر عوارض دیابت نوع دو باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
325 تا 336
لینک کوتاه:
magiran.com/p2631553 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!