تاثیر ابتلا به کووید-19 بر بروز پیامدهای نامطلوب بارداری در جمعیت زنان باردار و زایمان کرده در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی بابل؛ بسته آموزشی مجازی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

توجه به کیفیت مراقبت های پریناتال و شناسایی عوامل قابل اجتناب و غیرقابل اجتناب مادری و ارتقاء مهارت ها و دانش مراقبین بهداشت و درمان مطابق جدیدترین یافته های علمی برای انجام اقدامات پیشگیرانه و مداخله ای مناسب جهت شروع و به پایان رساندن یک بارداری موفق و مدیریت مناسب در نظام سلامت از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این مطالعه با هدف مقایسه پیامدهای نامطلوب بارداری در جمعیت زنان باردار و زایمان کرده با و بدون سابقه ابتلا به کووید-19 طراحی و اجرا شد.

روش کار

  این مطالعه مقطعی توصیفی-تحلیلی به بررسی 4124 نفر از زنان  باردار و زایمان کرده (با و بدون سابقه ابتلا به کووید-19) از تاریخ 01/12/1398 الی 29/12/1400، که  اطلاعات شان در سامانه سیب دانشگاه علوم پزشکی بابل ثبت شده بود، پرداخته است. چک لیست اولیه طراحی، تدوین و به روش پنل خبرگان اعتبارسنجی شد. اطلاعات بر اساس چک لیست جمع آوری و شیوع پیامدهای مادری و نوزادی مورد نظر در دو بخش مادران باردار، با و بدون سابقه ابتلا به کووید-19 تعیین و مقایسه شد. تجزیه و تحلیل داده ها توسط آزمون های توصیفی از قبیل کای اسکویر و تست دقیق فیشر با استفاده از نرم افزارهای 24 SPSS  و  STATA نسخه 22 انجام و پیامدهای نامطلوب و با فراوانی بالا پس از ابتلا به کووید-19 تعیین گردید.

یافته ها

نتایج نشان داد که پیامد عوارض مامایی و بیماری های مادر (فشار خون، دیابت، حداقل یکی از موارد خونریزی حین بارداری، زایمان زودرس، زایمان دیررس و پارگی زودرس کیسه آب) در457 نفر (8/27%) و مسایل پزشکی و جراحی (وزن گیری نامناسب و حوادث ترومبوآمبولیک) در 206 نفر (5/12%) شایع ترین پیامدها در مادران باردار با سابقه ابتلا به کووید -19بوده اند. همچنین تفاوت معنی دار آماری در دو گروه مادران باردار با و بدون سابقه ابتلا به کووید -19در مسایل پزشکی و جراحی (P=0.001) و عوارض مامایی و بیماری های مادر (p=0.002) وجود داشت. در بخش ارتباط پیامدهای نامطلوب نوزادی در مادران باردار با و بدون سابقه ابتلا به کووید -19تفاوت معنی دار آماری بین دو گروه با و بدون سابقه ابتلا از نظر آپگار دقیقه یک و دقیقه پنج نوزاد (001/0˂p) و تغذیه انحصاری با شیر مادر (P=0.001) و وجود علایم کووید-19 در نوزاد بنا به تشخیص پزشک (001/0˂p) وجود داشت.  

نتیجه گیری

 به نظر می رسد کووید-19 در بارداری با افزایش خطر برخی از پیامدهای نامطلوب مادری و نوزادی مرتبط است. بنابراین در پیامدهای قابل مداخله از طریق آموزش بهداشت، ایجاد نگرش صحیح جهت مدیریت مطلوب تر، افزایش مهارت و توانمندی ارایه دهندگان و ارتقاء دانش گیرندگان خدمت با تدوین برنامه های آموزشی جذاب و نوآور ضروری است.

زبان:
فارسی
صفحات:
17 تا 32
لینک کوتاه:
magiran.com/p2633938 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!