بررسی سوء مصرف مواد و استعمال سیگار در بیماران مبتلا به کووید-19 و غیر کووید-19 در شهر کاشان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

کرونا یکی از بزرگترین مشکلات بهداشتی در جهان است. مطالعات نشان می دهد که افراد سیگاری یا معتادان در برابر این ویروس، آسیب پذیرتر هستند. مطالعه حاضر فراوانی استعمال دخانیات و سوء مصرف مواد را در بین بیماران مبتلا به کووید-19 و سایر بیماران مورد ارزیابی قرار داد.

روش کار

در این پژوهش 1400 شرکت کننده از شهر کاشان (700 بیمار در گروه کووید-19 و 700 نفر در گروه غیرکووید-19) وارد مطالعه شدند. سپس پرسشنامه تشخیص اعتیاد (ASSIST) را تکمیل کردند و اعتیاد آنها با کیت تشخیصی آزمایش شد. داده ها با استفاده از آزمون های تی مستقل، مجذور خی، آزمون دقیق فیشر و SPSS نسخه 17، تحلیل شدند.

یافته ها

شیوع مصرف سیگار و مصرف مواد، در گروه کووید-19 به ترتیب 4/19 درصد و 4/4 درصد (به ترتیب 0/23 درصد و 2/9 درصد در گروه غیر کووید-19) بود. تفاوت معنی داری در مصرف سیگار بین دو گروه مشاهده نشد (229/0P=) .نتایج نشان داد که فراوانی مصرف کنندگان مواد در گروه کووید-19 به طور معنی داری کمتر بود (008/0P=).  

نتیجه گیری

نتایج حاضر نشان داد که شیوع استعمال دخانیات در بیماران مبتلا به کووید-19 تفاوت معنی داری با سایر بیماران ندارد. جالب توجه است که شیوع سوء مصرف مواد در میان شرکت کنندگان مبتلا به کووید-19 به طور قابل توجهی کمتر از سایر بیماران بود. از آنجایی که انتظار می رفت تعداد افراد سیگاری یا مصرف کننده مواد در بین بیماران مبتلا به کووید-19 بیشتر باشد، علت این تضاد، نامشخص است و برای روشن شدن ابعاد مختلف آن به مطالعات بیشتری نیاز است.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
263 تا 269
لینک کوتاه:
magiran.com/p2635782 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!