تعیین تیپ های کاست کروموزومی‎ژن mecA در ایزوله های استافیلوکوکوس ارئوس جداشده از ادرار سگ‎های به ظاهر سالم در شهر اصفهان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

استافیلوکوکوس اریوس عفونت های مختلف بیمارستانی از جمله عفونت های دستگاه ادراری را ایجاد می کند. این مطالعه با هدف تعیین الگوی مقاوت آنتی بیوتیکی سویه های استافیلوکوکوس اریوس جداسازی شده از نمونه های ادراری سگ‎های به ظاهر سالم در سطح شهر اصفهان انجام گرفت.

روش کار

  تعداد 200 نمونه ادرار از سگ‎های به ظاهر سالم (در حجم20میلی لیتر) از مراکز درمانی و نگهداری حیوانات خانگی در سطح شهر اصفهان در ظرف استریل نمونه گیری ادرار اخذ شد و به روش کشت میکروبی و مولکولی آزمایش شد. از آزمایش انتشار دیسکی ساده جهت تعیین الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی و از روش PCR  جهت تعییت تیپ‎های کاست کروموزومی‎ژن mecA   استفاده شد.  

نتایج

از این تعداد نمونه، 23 نمونه (5/11 درصد) آلوده به استافیلوکوکوس اریوس بوده که در آزمایش  PCR واجد ژن 16srRNA بودند. تمام ایزوله های مورد مطالعه دارای مقاومت آنتی بیوتیکی چند گانه بودند و در این میان بیشترین مقاومت آنتی بیوتیکی ایزوله ها به دو آنتی بیوتیک پنی سیلین (65/95 درصد) و تتراسایکلین (30/91درصد) و کمترین میزان مقاومت نسبت به آنتی بیوتیک نیتروفورانتویین (78/34 درصد) مشاهده شد. 91/73 درصد از ایزوله ها حامل ژن mecA بودند که تیپ ШSCCmec با فراوانی 05/47 درصد شایع ترین تیپ کاست کروموزومی‎ژن mecA درایزوله های مقاوم به متی سیلین بود.

نتیجه گیری

شیوع مقاومت به طیف وسیعی از آنتی بیوتیک های خطوط اول و دوم درمانی در میان سویه های استافیلوکوکوس اریوس ، نشان دهنده پراکندگی و انتشار این سویه ها در بین جمعیت سگ‎ها است و لازم است که داروی درمانی بر اساس نتیجه آنتی بیوگرام انتخاب گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
796 تا 805
لینک کوتاه:
magiran.com/p2637907 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!