تاثیر توام گرسنگی و تمرین هوازی بر شاخص های خطر زای، توده بدن و بیان ژن ATF6 شبکه آندوپلاسمی‎کبد سالم رت های نر نژاد ویستار

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

شبکه اندوپلاسمی‎ در بسیاری از مسیرهای سلولی نقش اساسی دارد. تمرین منظم ورزشی و گرسنگی می توانند با فعال کردن مکانیسم هایی مانند ریتکولو فاژی منجر به سلامت کبد شوند. بنابراین هدف از تحقیق حاضر، ، بررسی تاثیر  توام گرسنگی و تمرین هوازی بر شاخص های خطر زای، توده بدن و بیان ژن ATF6 شبکه اندوپلاسمی‎ کبد سالم رت های نر نژاد ویستار می باشد.

روش کار

در تحقیق تجربی حاضر تعداد 30 سر رت سالم نر نژاد ویستار18هفته‎ای ‎با دامنه وزنی 34/25 ±40/330 گرم انتخاب و به شش گروه 1) کنترل، 2) گرسنگی،3) تمرین 3 روزه، 4) تمرین 5 روزه، 5)گرسنگی+تمرین 3 روزه، 6)گرسنگی+تمرین 5 روزه تقسیم شدند. رت های گروه تمرین، تمرین ورزشی را به مدت یک ماه، 3 و 5 جلسه در هفته، به مدت یک ساعت روی تردمیل انجام دادند. گرسنگی به مدت 14ساعت در زمان بیداری رت ها و به مدت یک ماه به طور پیوسته انجام گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های آماری آنوای یک طرفه و تعقیبی LSD در نرم افزار SPSS نسخه 23 انجام شد. سطح معنی داری 05/0≥P در نظر گرفته شد.

نتایج

تجزیه و تحلیل داده ها کاهش معنی داری در میزان وزن، BMI، LDL/HDL، CHOL/HDL، TAG/HDL و افزایش معنی داری در بیان ژن ATF6 نشان داد 05/0≥P .

نتیجه گیری

تمرین هوازی همراه با گرسنگی با کاهش شاخص های اتروژنیک منجر به سلامت کبد شد. همچنین افزایش بیان ژن ATF6 در کبد از طریق تمرین ورزشی و گرسنگی می تواند منجر به تنظیم ریتکولوم فاژی (خودخواری شبکه اندوپلاسمی) و سلامت کبد گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
806 تا 819
لینک کوتاه:
magiran.com/p2637908 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!