پیش بینی رفتار اخلاقی بر اساس بهزیستی روان شناختی و نگرش به زمان: نقش واسطه ای خود فراروی و ارزش های بنیادی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

این پژوهش با هدف پیش بینی رفتار اخلاقی بر اساس بهزیستی روان شناختی و نگرش به زمان با توجه به نقش واسطه ای خودفراروی و ارزش های بنیادی انجام شد.

روش کار

جامعه آماری این پژوهش توصیفی و همبستگی را کلیه دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا شهر همدان در سال تحصیلی 98-1397 تشکیل می دهند. حجم نمونه 372 نفر بود که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه های بهزیستی روانشناختی (داینر و همکاران، 1985)، نگرش به زمان (ملو و ورل، 2010)، خودفراروی (لوینسون و همکاران، 2005)، مقیاس رفتار اخلاقی محقق ساخته و مقیاس ارزش های بنیادی (جیسون و همکاران، 2001) بودند. داده ها با استفاده از نرم افزارهای SPSS-25 و LISREL به روش تحلیل مسیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها

نتایج نشان داد که مدل پیشنهادی برازش خوبی با داده های تجربی دارد (95/0 GFI=، 98/0=IFI، 95/0=CFI). نتایج نشان داد که خودفراروی و ارزش های بنیادی به طور معنی داری رابطه بین رفتار اخلاقی، بهزیستی روان شناختی و نگرش به زمان را میانجیگری می کنند (01/0>P). نگرش به زمان و بهزیستی روانشناختی با میانجیگری خودفراروی و ارزش های بنیادی به طور معناداری بر رفتار اخلاقی تاثیر می گذارد.

نتیجه گیری

بر اساس یافته های این پژوهش، احتمال انجام رفتار اخلاقی توسط افراد دارای بهزیستی روان شناختی و نگرش مثبت به زمان، زمانی قابل پیش بینی است که افراد ارزش های بنیادی داشته باشند و در مورد آن ها آگاه باشند. همچنین لازم است که این افراد به مرتبه ای از خودفراروی رسیده باشند. ارزش و خودفراروی رفتار اخلاقی را با بهزیستی روانی و نگرش به زمان پیوند می دهد و امکان رفتار اخلاقی را در موقعیت های اجتماعی تسهیل می کند.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
329 تا 338
لینک کوتاه:
magiran.com/p2650935 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!