اعتباریابی نسخه فارسی مقیاس سنجش جو بخش روانپزشکی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

ارزیابی ویژگی های جو بخش های روانپزشکی اطلاعات مهمی را در اختیار مدیران قرار می دهد. این ابزار از ویژگی های اعتباربخشی متفاوتی در کشورهای مختلف برخوردار بوده است.این مطالعه با هدف اعتباریابی نسخه فارسی فرم کوتاه مقیاس سنجش جو بخش روانپزشکی انجام گردید.

روش کار

این مطالعه مقطعی، بخشی از یک پژوهش گسترده تر (181 پرستار/ بهیار و 299 بیمار) است که در بیمارستان های منتخب بوشهر و شیراز در سال 1398 انجام شد. فرم کوتاه مقیاس جو بخش روانپزشکی به منظور جمع آوری داده ها اعتباریابی شد. مراحل ترجمه و بازترجمه مقیاس، توسط دو فرد مسلط به زبان فارسی و انگلیسی انجام شد. روایی صوری و روایی محتوایی با نظرخواهی از 11 فرد متخصص و پایایی پرسشنامه با تعیین همسانی درونی و ثبات بررسی گردید. از نرم افزار SPSS نسخه22 جهت آنالیز داده ها استفاده شد.

یافته ها

طی انجام روایی محتوا هیچ گویه ای حذف نگردید. میانگین شاخص و نسبت روایی محتوا به ترتیب 92/0 و 88/0 بود. میزان ضریب کودر-ریچاردسون برای پرستاران و بیماران به ترتیب 92/0 و 86/0 محاسبه شد. همبستگی درون خوشه ای بین نمرات آزمون و بازآزمون برای پرستاران و بیماران به ترتیب 91/0 و 89/0 محاسبه شد.

نتیجه گیری

نظر به روایی و پایایی مطلوب فرم کوتاه مقیاس جو بخش روانپزشکی در جامعه ایرانی، به کارگیری آن توسط محققین و کادر درمانی توصیه می گردد. سایر روش ها مانند سنجش روایی واگرا و تحلیل عاملی سوالات پرسشنامه بازنگری شده نسخه ایرانی پیشنهاد می شود.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
347 تا 355
لینک کوتاه:
magiran.com/p2650937 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!