بررسی رابطه ی متقابل نوازش، سختگیری و موفقیت معلم زبان انگلیسی زبان ایرانی از دیدگاه معلمان زبان انگلیسی: یک مطالعه ترکیبی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

این مطالعه ترکیبی با هدف بررسی نقش نوازش و سختگیری در موفقیت معلمان از دیدگاه معلمان زن و مرد ایرانی زبان انگلیسی انجام شد. این مطالعه از یک رویکرد ترکیبی توضیحی متوالی استفاده کرد. در پژوهش حاضر، 420 معلم زبان انگلیسی، 200 مرد و 220 زن، شرکت کردند. مدرسین دوره های زبان انگلیسی را در موسسات مختلف زبان در استان های تهران و البرز در ایران تدریس می کردند. روش انتخاب نمونه، نمونه گیری در دسترس بود. داده ها از سه منطقه آموزشی منطبق بر اقشار ضعیف، متوسط و بالا در استان های تهران و البرز جمع آوری شده است. برای جمع آوری داده های کمی از سه پرسشنامه استفاده شد. حدود 15 تا 20 دقیقه طول کشید تا شرکت کنندگان هر پرسشنامه را تکمیل کنند. داده ها در طول چهار ماه جمع آوری شد. پس از جمع آوری داده های کمی، مرحله کیفی انجام شد. از نمونه پژوهش، 50 معلم زبان انگلیسی (25 مرد و 25 زن) با پژوهشگر نوازش و سختگیری معلم مصاحبه شدند. روابط متغیرهای مورد نظر با استفاده از فرمول همبستگی پیرسون مورد بررسی قرار گرفت و برای تجزیه و تحلیل داده های کیفی از تحلیل موضوعی (TA) استفاده شد. یافته ها نشان داد که بین موفقیت معلمان زن و مرد و نوازش و همچنین بین موفقیت و سختگیری معلمان زن و مرد رابطه معناداری وجود دارد. همچنین یافته های کیفی نشان داد که معلمان زن و مرد نسبت به سختگیری و نوازش به عنوان رفتارهای معلم در کلاس که مکمل یافته های کمی هستند، دیدگاه مثبتی اتخاذ کرده اند. در پایان مقاله، کاربردهای آموزشی یافته های پژوهش ارایه شد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
221 تا 239
لینک کوتاه:
magiran.com/p2651888 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!