نقش تشخیصی باورهای فراشناخت، تحمل ابهام ، انعطاف پذیری روانشناختی در تمیز تاب آوری بالا و پایین در همسران شهدای استان البرز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

هدف از پژوهش  حاضر بررسی نقش باورهای فراشناخت، تحمل ابهام و انعطاف پذیری روانشناختی در تمیز تاب آوری بالا و پایین (در همسران شهدای استان البرز) است.

روش کار

در این پژوهش جامعه آماری همسران شهدای استان البرز است، که کل نمونه ی مورد نیاز 154 نفر است، به ازای هر گروه لازم بود  77 شرکت کننده وارد مطالعه شود. در این راستا، در ابتدا 462 شرکت کننده ی 20 تا 60 ساله وارد مطالعه شدند. همه شرکت کننده ها به مقیاس های تاب آوری، فراشناخت، تحمل ابهام و انعطاف پذیری روانشناختی پاسخ دادند. در جهت غربال گری داده ها 12 نفر به دلیل داده های گم شده و 7 فرد به علت داده های پرت از تحلیل حذف شدند. سپس، نمره استاندارد Z مقیاس تاب آوری محاسبه شد، و در ادامه شرکت کننده ها طبق نمرات Z تاب آوری به دو گروه تقسیم شدند و نقش تشخیصی مولفه های فراشناخت، تحمل ابهام و انعطاف پذیری روانشناختی در تمیز دو گروه تاب آوری پایین و بالا آزمون شد، و برای این هدف از آزمون تحلیل تشخیص، در محیط نرم افزار 23-SPSS، استفاده شد.

نتیجه گیری

یافته‎ها نشان می‎دهد متغیرهای فراشناخت، تحمل ابهام و انعطاف پذیری روانشناختی می‎توانند با رشد پس از سانحه در جمعیت های مختلف مرتبط باشند، اما به نظر می رسد این روابط نه تنها به صورت مستقیم بلکه به صورت غیرمستقیم(تاب آوری) نیز قابل فرض است.

زبان:
فارسی
صفحات:
1411 تا 1420
لینک کوتاه:
magiran.com/p2654757 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!