مقایسه ی اثربخشی آموزش آرام سازی عضلانی به دو شیوه ی حضوری و از راه دور بر میزان استرس و اضطراب زنان باردار مبتلا به کم کاری تیروئید

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف کمکاری تیرویید یکی از علل اختلالات روانی مانند افسردگی و اضطراب، بهخصوص در زنان باردار است. یکی از روش هایپیشگیری از بروز چنین اختلالاتی استفاده از روش های غیردارویی مانند آرامسازی عضلانی است که میتوان آن را بهشیوهی حضوری یاغیرحضوری، به زنان باردار آموزش داد؛ بنابراین، مطالعهی حاضر با هدف مقایسهی اثربخشی آموزش آرامسازی عضلانی به دو شیوهیحضوری و از راه دور بر میزان استرس و اضطراب زنان باردار مبتلا به کمکاری تیرویید انجام شد.روش بررسی این مطالعهی نیمهتجربی با طرح پیشآزمونپسآزمون در سال 1399 ، در مراکز منتخب خدمات جامع سلامتنجفآباد انجام گرفت. نمونهی پژوهش شامل 66 نفر از زنان باردار مبتلا به کمکاری تیرویید بود. در این پژوهش، از روشنمونهگیری آسان و تخصیص تصادفی نمونه ها در دو گروه استفاده شد. ابزارهای جمعآوری داده ها پرسشنامه های اضطراباشپیلبرگر و استرس spp-14 بود. داده ها با نرم افزار SPSS نسخهی 21 و در سطح معناداری کمتر از 05 / 0 توصیف و تحلیلشدند.یافته ها نتایج نشان داد که میانگین نمرات استرس و اضطراب قبل از آموزش، بین دو گروه، تفاوت معنادار نداشت) 05 / 0 P> (؛ اما بعد از آموزش، در گروه آموزش حضوری، بهطور معناداری، کمتر از آموزش از راه دور بود) 05 / 0 P < (. همچنین، نتایجنشان داد که در هر دو گروه، بین میانگین نمرات قبل از آموزش و بعد از آموزش اختلاف معنادار وجود داشت) 05 / 0 P < .)نتیجه گیری نتایج نشان داد که آموزش حضوری روشی اثربخش در آموزش آرامسازی عضلانی بهعنوان مداخلهای بیخطرو موثر درکاهش استرس و اضطراب در زنان باردار است.
زبان:
فارسی
صفحات:
159 تا 170
لینک کوتاه:
magiran.com/p2654928 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!